23948sdkhjf

E-handel tvinger transportbranchen til nye arbejdsgange

Præcision, brug af data og ny teknologi er fremtidens konkurrenceparametre, vurderer branchedirektør Michael Svane, der også har fokus på trafikken i luften og på skinnerne
Det handler om at give kunderne det, kunderne vil have. Og i transportbranchen er det i dag lig med en endnu mere præcis levering.

Forventningen er drevet frem af e-handel, som fylder stadig mere i privatforbruget. Blandt andet fordi kunder i for eksempel internet­butikken Zalando selv bestemmer, om de nye sko skal leveres hjemme, på jobbet eller i en bestemt pakkeboks. Men også fordi kunderne i online supermarkedet nemlig.com vælger, i hvilket en-times interval deres mælk, rugbrød og hundemad skal leveres – alle dage i året. Den udvikling smitter af på resten af transportbranchen.

– Internetvirksomhederne har lyttet til forbrugerne, der vil have deres varer leveret, når det passer dem og på præcis de steder, de ønsker. Det er en ny standard, som driver udviklingen i resten af branchen. De transportvirksomheder, der kan indfri den forventning, står ganske enkelt bedre i konkurrencen, siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.

Udnyt data og overlev

Han forklarer, at internetvirksomheder som blandt andre nemlig.com er et eksempel på en virksomhed, der afvikler transporten ved hjælp af digitalisering. Og netop evnen til at udnytte de mange data, virksomhederne allerede har, er nogle af de vigtigste parametre for branchens overlevelse.

– Fremtiden for alle vores medlemmer handler om, hvor hurtigt og godt de kan tage ny teknologi som f.eks. sensorer til sig. Og hvordan de forstår at bruge de datastrømme om alt fra brændstofforbrug, chaufførernes køre-/hviletider og kundernes præferencer, som de besidder, siger Michael Svane.

Han understreger, at lønomkostninger selvfølgelig aldrig bliver uinteressante, men at digitalisering vil spille en større og større rolle fremover.

Større vejnet, lasteflade og trængsel


En stor del af DI Transports medlemmer transporterer gods, varer og pakker. Og brancheorganisationen arbejder løbende på at forbedre rammevilkårene. Konkret er vejnettet, som de 25 meter lange modulvogntoge må køre på, blevet udvidet. Lastbiler, der medbringer truck bag på, har fået udvidet deres lasteflade, fordi trucken nu ikke længere regnes med i længden. Og DI Transport arbejder for at få gennemført et velfungerende digitalt fragtbrev.

– Vi arbejder hele tiden på at forbedre transportbranchens produktivitet. Det giver dels bedre økonomi for virksomhederne og mindre miljøbelastning, men også dels bedre samfundsforhold med mindre trængsel, forklarer Michael Svane.

Særligt trængsel i byområderne og virksomhedernes mulighed for at bringe varer ud uden for myldretiden er et område, DI Transport vil fokusere yderligere på i 2016:

– Vores medlemmer må kun aflevere varer i meget begrænsede tidsrum. F.eks. betyder lokale støjregler, at man ikke må levere til supermarkeder før kl. 7, selv om butikken åbner kl. 8. Det betyder, at lastbilerne kører midt i myldretiden. Det er ikke hensigtsmæssigt, siger han.

Mere elektrificering og det bedste i luften


Kollektiv trafik er et andet af DI Transports fokusområder. Michael Svane så gerne en større elektrificering af tognettet, mere sammenhæng i rejsen og et bedre takstsystem for passagererne.

Derudover er der trafikken i luften. Muligheden for at komme hurtigt ud til kunderne i hele verden er afgørende for erhvervslivet. Derfor arbejder DI Transport for at styrke den danske luftfartsbranche – inklusiv droner. Branchedirektøren sidder med i Droneforum under Trafikstyrelsen og forsøger at skabe de bedste vilkår for de små fjernstyrede flyvemaskiner:

– Droner er i voldsom udvikling. De kan bruges til alt fra at tjekke brændende bygninger til landmåling af nye motorveje. Det skal vi fra transportbranchen også følge med i – og robotter og selvkørende biler. Fremtiden handler ikke kun om veje, men også om ny teknologi og nye måder at drive forretning på, siger Michael Svane. 

Kilde: DI Business

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079