Dyr sammenlægning i vente for DSV
Integrationen af den nyligt opkøbte amerikanske transportvirksomhed UTI Worldwide kommer til at koste dyrt for danske DSV
Koncernen anslår selv, at prisen vil ligge på omkring 1,5 mia. kr. Det skyldes især sammenlægning af kontorer og IT-systemer, samt afskedigelse af overflødige medarbejdere. Samtidig er UTI en underskudsforretning, så DSV får brug for al deres gode købmandsskab, når de kaster sig ud i et turnaround.
- Infrastrukturen i UTI er ikke særlig effektiv. Der er ikke transparens, når de gør forretning, fordi de allokerer omkostningerne, hvilket gør, at de tror, de tjener flere penge, end de reelt gør. Vi hjælper dem ved at flytte dem over på vores platform, forklarer administrerende direktør i DSV, Jens Bjørn Andersen.
Arbejdet er så småt begyndt, og DSV er godt hjulpet af sine såkaldte 'integrationsmanagers', der har erfaring med indkøring af et nyt selskab. Derudover er det op til den lokale ledelse at få sammenkørslen til at blive en succes.
Samtidig forventer DSV dog at kunne høste omkring 1,5 mia. kr. i de såkaldte 'synergier', der kommer til at opstå, når de to stærke virksomheder sammen bliver stærkere.
- UTI har et stærkt navn og er vokset meget. De har de samme kommercielle aktiviteter som vi også har i DSV og har loyale kunder, som vi allerede har været i dialog med, og som vi tror på kan fortsætte, siger Jens Bjørn Andersen, og tilføjer:
- Jeg har personligt talt med nogle af de større kunder i Amerika, de er meget interesserede i at høre om Road i Europa, som UTI ikke tidligere har kunnet tilbyde. Samtidig vil mange DSV-kunder gerne vide, hvad UTI kan på logistik og Road i Nord- og Sydamerika. Og især Sydafrika, hvor de er markedsledende.
Opkøbet af UTI blev annonceret i oktober 2015 og endeligt gennemført i januar i år. Prisen lød på den nette sum af 9 mia. kr.