Fartkontrol på én strækning kostede trafikanter 22 mio. kr.
Fotovogne deler stadig vandene rent politisk - politiet har udskrevet over 14.000 fartbøder i 2015 alene
Det er resultatet af en intensiv fartkontrol på P. Knudsens Gade i København sidste år. De godt 900 meter indbragte 22,6 millioner kroner, hvilket gør vejen til den i landet, der skæpper bedst i statskassen, skriver metroxpress.
Til sammenligning blitzede politiet kun 105 bilister på Folehaven en kilometer længere ude af samme vejstrækning til trods for, at der her sker flere ulykker. Det får politikere til at lufte mistanke om, at fartfælden blot er en såkaldt ‘cash cow.’
- Jeg synes, det bekræfter fornemmelsen af, at færdselskontrollerne er blevet en pengemaskine og en ekstra skat for bilister, siger retsordfører fra Liberal Alliance, Simon Emil Ammitzbøll.
Transportordfører hos De Konservative, Rasmus Jarlov, stemmer i:
- Jeg kan være bange for, at det er drevet af måltalstyranni, og at det her måske er et sted, hvor politiet har erfaret, at det er hurtigt at få bøder i kassen, så der kan opnås nogle kvoter. Den mistanke må der ikke være, siger han og fortsætter:
Indkasserede bøder i 2015
• P. Knudsens Gade: 22.6 mio. kr
• Fynske Motorvej: 19, 7 mio. kr.
• H.C. Andersens Boulevard 19,5 mio. kr.
• Lyngby Omfartsvej: 18,4 mio. kr.
• Roskildevej (postnr. 2000): 15,5 mio. kr.
Kilde: Rigspolitiet.
• P. Knudsens Gade: 22.6 mio. kr
• Fynske Motorvej: 19, 7 mio. kr.
• H.C. Andersens Boulevard 19,5 mio. kr.
• Lyngby Omfartsvej: 18,4 mio. kr.
• Roskildevej (postnr. 2000): 15,5 mio. kr.
Kilde: Rigspolitiet.
- Man burde sætte kontrollerne ind, hvor der er problemer med trafiksikkerheden og ikke der, hvor man kan fange fleste mennesker og få flest penge i statskassen.
Enhedslistens Henning Hyllested, som generelt er positiv stemt for fartkontroller, ønsker ligesom Rasmus Jarlov, at politiet også kan benytte sig af stationær fartkontrol.
- At en bil indhenter så mange penge, er jo et rigtig godt eksempel på, at man i stedet kunne tage stærekasser i brug. Hvis politiet holder det samme sted og igen og igen udsteder et højt antal bøder, er det fordi, det er en meget fartbelastet vej, siger han.
Politiet blitzer ofterer på P. Knudsens Gade i forhold til Folehaven, men det handler ikke om at give flere bøder på strækningen, hvor fartgrænsen falder fra 60 til 50 kilometer i timen.
Det siger sektionsleder i færdselsafdelingen, Københavns Politi, Allan Teddy Wadsworth-Hansen.
- Det kan være svært at holde på Folehaven, fordi vi der let risikerer, at folk kommer og holder bag ved os, så vi ikke kan måle, ligesom det kan være svært at finde en plads, siger han og fortsætter:
- En af grundene til at vi har mange målinger på P. Knudsens Gade er, at vi har fået digitalt udstyr i 2015. Alle vores målere har skullet omskoles, og der har vi brugt P. Knudsens Gade, fordi vi i dagtimerne er sikre på, at vi kan komme til at måle. Desuden ligger det tæt på, hvor vi selv holder til, så der let kan gives support, hvis der opstår problemer.
Sektionslederen kalder kontrollen på gaden et kompromis, da det er en skolevej. Han afviser, at de over 14.000 bøder i 2015 er et tegn på, at kontrollen ikke virker præventivt.
- Hvis vi har holdt dernede i gennemsnit hver anden dag i 2015, har vi gjort, hvad vi kan, for at være præventive – vi skjuler jo ikke bilen, siger han.