Luft og sø buldrer frem
Air & Sea divisionen var primus motor i flot resultat fra transportkoncernen DSV
Således kunne man i sidste uge løfte sløret for, at det er lykkedes at realisere en organisk vækst på ikke mindre end 9% i fjerde kvartal, takket være højere volumen samt højere bruttofortjeneste pr. forsendelse.
Air & Sea er den største division hos DSV, og kunne i 2015 præstere et resultat af primær drift før særlige poster på 1,9 mia. kr. Administrerende direktør Jens Bjørn Andersen er da også særdeles positivt overrasket over afdelingens udvikling.
- Vi har set et ekstraordinært stærkt resultat i Sea & Air, både for 2014 og 2015. Det står mål med konkurrenterne, og vi har formået at vokse på volumen i et ellers fladt marked. Især kan vi se at luftfragt har overperformet i forhold til markedet, og har realiseret en vækst på mere end 8%, siger han.
Men selvom der fortsat kan berettes om vækst, får det ikke DSV til at ligge på den lade side.
- Vi skal arbejde hårdt og opfinde nye måder at lave forretning på. Det kræver masser af hårdt arbejde, fordi der er så hård konkurrence. I dag flytter vi jo ikke en container, uden at den bliver udsat for konkurrerende bud, siger Jens Bjørn Andersen.
DSVs forretningsmodel som såkaldt 'asset light', ser betyder, at virksomheden ikke selv ejer for eksempel lastbiler og chauffører, har været en klar konkurrencefordel, vurderer direktøren. Men at vurdere, hvordan 2016-forretningen kommer til at skride frem, er han lidt mere påholden med, selvom starten af året har været positiv.
- Hele forretningsmodellen med ikke at tage ejerskab over hele kapaciteten har været god for os. Vi har fundet et stabilt niveau, men det er for tidligt til at konkludere noget på volumen. Vi har lige været inde i en travl periode op til det kinesiske nytår, så jeg tror ikke på, at det fortsætter med at stige.