Logistikken tabte terræn
Solutions satte penge til i 2015, blandt andet på grund af strejke i DSVs afdeling i Holland
- Vi har oplevet en strejke i Holland, som virkelig påvirkede os negativt. Og så har vi haft en del omkostninger vedrørende opstarts-aktiviteter i Europa, hvor især en af dem ikke har vist sig at være succesfuld, forklarer administrerende direktør i DSV Jens Bjørn Andersen.
Men selvom der er tabt omsætning, er det ikke noget, der giver anledning til større bekymring for koncernen.
- Det er ikke et stort bekymringsområde. Vi skal fikse vores issues i nogle lande i Europa, og med kombinationen af UTI og DSV kan vi komme tilbage på sporet og levere gode resultater på Solutions fremover, siger han.
Der er dog ifølge Jens Bjørn Andersen mange globale tendenser, der er med til at påvirke, hvordan man driver transportvirksomhed i dag - og den udvikling vil også fremover kunne ses på bundlinjen, hvis ikke der fra virksomhedernes side effektiviseres.
- En klar tendens er, at vi færdes i et miljø, hvor væksten er væsentligt lavere, end den var for nogle år siden. Det er ikke længe siden, vi var vant til en vækst på dobbelt-cifrede procenter, men det er markant lavere nu. Hvis man skal vækste, skal man effektivisere gennem for eksempel smartere IT-løsninger, siger direktøren.
Der er dog også andre tendenser i markedet, som kan komme DSV til gode:
- Udover det ser vi en klar tendens til, at kunderne vil have os til at tage del i og tage ejerskab over hele deres forsyningskæde. Så i dag leder de i højere grad efter en stærk partner og ikke ’bare’ en speditør, som de gjorde i gamle dage, siger Jens Bjørn Andersen, og uddyber:
- Det betyder, at vi føler fordelene ved den ekspertise, styrke og netværk, vi har i DSV, så vi kan udfordre kunderne til at tænke nyt. Blandt andet gennem vores innovationscenter, og det er ikke alle, der kan tilbyde det. Så generelt vil jeg sige, at forsyningskæderne i det hele taget er blevet mere sofistikerede nu.