23948sdkhjf

Behov for ambitiøs vækstplan for transport

Debatindlæg af Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Danmarks transport- og logistikbranche flytter godset rundt i Danmark og i Europa, og vi er stolte af at være et vigtigt bindeled i Danmarks ambition om at skabe vækst og flere arbejdspladser. 95 procent af alle de varer, materialer og industriprodukter, der transporteres, anslås at have ligget på et lastbilslad på et eller andet tidspunkt på dets vej fra fabrikken til kunden. Det viser den vigtige rolle transport- og logistikbranchen har for samfundet.Vi ser ind i et stigende marked for vejgodstransport ikke kun i Danmark men i hele Europa. Ifølge ITD’s grænsetællinger er der aldrig kørt så mange lastbiler ind i Danmark med varer, som vi så det i 2015, og transporterne går også fra Danmark og ud til vores eksportmarkeder. På trods af en skærpet europæisk konkurrence er de danske lastbilers andel i markedet relativ stabil i et skærpet marked. Dermed tager danske transport- og logistikvirksomheder del i den vækst, som vi ser på vejene netop nu.

Min konklusion er derfor klar. På trods af den hårde europæiske konkurrence har den danske vejgodstransport det godt. Faktisk har det ikke set så godt ud for vejgodstransporten siden før krisen, der for alvor tog tag i branchen i 2007. Og påstanden er ikke taget ud af det rene ingenting. ITD’s seneste medlemsundersøgelse fra februar 2016 viser, at der i 88 procent af ITD-medlemmernes besvarelser svares ja til, at man kommer ud af 2015 med et overskud, og mere end halvdelen af besvarelserne peger på, at man i større eller mindre grad forventer at opleve vækst i 2016. At også andre målinger på stemningen i branchen bakker op om denne virkelighed er kun med til at understrege, at vi som branche er på rette vej og har forladt slæbesporet.

Det glæder mig, at de danske transport- og logistikvirksomheder igen tør tro på det og se ind i fremtiden med forhåbning om vækst til sektoren. Men vi skal være mere ambitiøse og turde skue fremad og sikre, at branchens langsigtede visioner bakkes op af politisk forståelse for de udfordringer, branchen står over for. Vi skal have viljen til at gå nye veje og bidrage til at fastholde fremgangen i sektoren. Vi kan ikke være tilfredse med små fremskridt år for år. Transport- og logistikbranchen skal ikke kun følge med tiden, men arbejde målrettet for at sikre, at der udarbejdes en ambitiøs vækstplan for logistik- og transportbranchen med politisk rygdækning.

Vi skal turde se branchen med helt nye briller og udfordre os selv på, om den branche, vi ser i dag, fortsat kan hævde sig i konkurrencen på vejene om 10, 20 eller 30 år. Vi kan ikke overleve med status quo-betragtninger og erindringerne om en for længst svunden tid. Foran os står en række vigtige udfordringer, der skal løses, hvis vi som branche skal lykkes. Den øgede og stadig vigtigere digitalisering, en mindre restriktiv regulering af sektoren og endelig sikring af den nødvendige mængde kvalificeret arbejdskraft, som er en stående udfordring for branchen, er blot nogle af de store opgaver, der ligger foran os.

Samarbejdet mellem branchen og de politiske partier uanset partifarve er afgørende for vores succes. Det er i dette forum, vi skal kortlægge vejen for fremtiden, sørge for, at der er politisk velvilje til at finde de nødvendige løsninger og sikre, at vi står med en ambitiøs vækstplan, så vi også i de kommende år kan tale om en dansk transport- og logistiksektor, der bidrager til den danske vækst.

Det professionelle danske transport- og logistikerhverv ser positivt på fremtiden og står klar til at løfte opgaven for vores del. Vores ønske er, at vi relativt hurtigt får skabt en ambitiøs plan for væksten i Danmark på vejtransportområdet, der rækker mange år frem.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094