Konkurrence slider på chauffører og vognmænd
Forslag til forbedringer af arbejdsmiljøet for lastbilchauffører og selvkørende vognmænd diskuteres i ny rapport, der også kortlægger chaufførernes arbejdsmiljø og arbejdsevne
Det skriver Videnscenter for Arbejdsmiljø på sin hjemmeside.
Udfordringerne i arbejdsmiljøet og de tilhørende løsninger er tit komplekse, fordi der er flere årsager og flere aktører, som er nødt til at arbejde sammen for at det skal lykkes at op nå forbedringer. Og indsatserne kan også være svære at gennemføre, blandt andet fordi chaufførerne mest arbejder alene og tit er langt væk fra kollegerne og fra virksomheden.
Desuden er der en stor andel af små virksomheder i Danmark og stor konkurrence fra udlandet. I rapporten peger forskerne på, at bedre kommunikation og samarbejde i virksomheden muligvis kan bidrage til at forbedre en række forskellige problemstillinger i branchen.
Overhyppighed af arbejdsulykker, sygdom og førtidspension
Lastbilchauffører og selvkørende vognmænd har en overhyppighed af arbejdsulykker, hospitalsindlæggelser, livsstilssygdomme og en høj risiko for førtidspensionering. Det er påvist tidligere i internationale undersøgelser af branchen.
Den nye NFA-rapport dokumenterer, at disse forhold også gælder for chaufførerne i Danmark.
Dokumentationen er fremkommet ved, at forskerne har gennemgået den videnskabelige og ”grå” litteratur (fx rapporter og hjemmesider) på området, spørgeskemadata om chauffører fra den nationale arbejdsmiljøkohorte og fra undersøgelsen ’Arbejdsmiljø og Helbred i Danmark’ samt lavet interviews med chauffører og vognmænd.
Endelig har forskerne også været i dialog med virksomheder og eksperter på området.
Hård konkurrence og høje krav fra kunder
Resultaterne i NFA-rapporten viser, at mange af chaufførerne i Danmark oplever et højt arbejdspres, hvilket blandt andet skyldes hård konkurrence i branchen, stram planlægning og høje krav fra kunder.
Mange chauffører oplever også dårlige adgangsforhold ved af- og pålæsning. Det kan gøre det svært eller umuligt at bruge hjælpemidler, hvorved arbejdet bliver mere tidskrævende og medfører en øget fysisk belastning og risiko for ulykker, der som regel sker i forbindelse med af- og pålæsning.
Endelig oplever mange chauffører, at de har svært ved at holde pauser og få adgang til sund kost.
Komplekse problemer i branchen kræver samarbejde
Problemstillingerne i branchen er ifølge rapporten ofte komplekse og derfor konkluderer forskerne bag rapporten, at løsningerne også vil være komplekse.
- Med komplekse løsninger mener vi, at der er flere årsager til arbejdsmiljøproblemerne, og at der er flere aktører, som er nødt til at arbejde sammen for at opnå forbedringer af arbejdsmiljøet. Fx kan det være nødvendigt at involvere både transportvirksomheden, kommuner og kunder for at forbedre dårlige adgangsforhold, siger professor Anne Helene Garde, NFA, som har været projektleder på projektet.
Bedre arbejdsmiljø i transportbranchen kræver opmærksomhe d
Forskerne bag rapporten konkluderer desuden, at det kan være svært at overføre indsatser for et bedre arbejdsmiljø til transportbranchen, selvom indsatserne har vist sig at virke i andre brancher. Det skyldes blandt andet at lastbilchauffører og vognmænd har nogle særlige arbejdsvilkår.
- Chaufførerne arbejder ofte alene og er tit langt væk fra kolleger og virksomhed. De er udsat for stor konkurrence, og tidspresset i transportbranchen gør det svært at gennemføre indsatser, som kræver tid og ressourcer. Desuden er en stor del af godstransportchaufførerne ansat i mindre virksomheder, ofte kun med en enkelt mand, og det gør det ekstra vanskeligt at forbedre arbejdsmiljøet, siger professor Anne Helene Garde.
Kilde: Videnscenter for Arbejdsmiljø