Mærsk undgår kæmpe bøde
Containerfarten har været under mistanke for at fifle med aftalte priser - forlig redder rederierne fra kæmpe bøder, men der skal rettes ind
Det skriver Finans.dk.
Til gengæld lover rederierne mere gennemsigtighed, når de fremover melder prisstigninger ud til markedet.
Bekymringen har gået på, om rederierne brugte prisforhøjelserne som en slags avanceret indbyrdes regulering af priserne, men det kunne ikke bevises af EU-Kommissionen.
Sagen begyndte for fem år siden. Afsættet var bemærkselsværdig udvikling blandt containerrederierne, der skiftevis tabte penge ét år og tjente utrolige summer det næste.
Finanskriseåret 2009 var et rædselsår for containerindustrien, men allerede i 2010 vendte rekordoverskuddene tilbage igen.
Det smager lidt af karteldannelse, men er det ikke, fordi priserne ikke decideret aftales. Men det er en praksis, der kan være til ugunst for kunderne, fordi kunderne hidtil kun er blevet oplyst om, hvor meget prisstigningen lyder på, men ikke til hvor meget.
Rederierne vil fremover oplyse, ikke bare prisstigninger - i dollars eller procentvist - men alle fem hovedelementer i den samlede pris: Basisprisen, brændstofomkostninger, sikkerhedsomkostninger, havneafgifter og højsæsontillæg.
Kilde: Finans.dk