23948sdkhjf

Pas på dækkene om vinteren

Mere end halvdelen af danskerne opbevarer selv deres sommerdæk - men opbevarer man dem forkert går det ud over holdbarhed og egenskaber.
Godt 82 procent af bilisterne i Danmark skifter alt afhængig af sæsonen mellem sommer og vinterdæk. Og netop nu, hvor vinteren er på sit højeste, både kalender- og vejrmæssigt, har flere hundredtusinde danskere opmagasineret sommerdæk i carporte, kældre, loftsrum og udhuse. Ifølge Michelins opgørelser, vælger over halvdelen af bilisterne herhjemme nemlig selv, at opbevare deres dæk, når de skifter mellem sommer- og vinterdæk.

Det rejser spørgsmålet: Hvordan opbevarer du dine dæk mest optimalt, så de holder længst muligt og ikke tager skade af at ligge opmagasineret?

Mange opvarer dæk selv

- Selv om mange vælger at lade deres værksted håndtere både dækskifte og efterfølgende opbevaring af dækkene, er der rigtig mange gør-det-selv bilister i Danmark. Det er i sig selv fint.

- Men hvis du vil være sikker på, at du passer ordentligt på dine dæk, er det vigtigt at vide, hvordan de bedst opbevares, siger Peter Qvist, salgschef for Michelin i Danmark.

Med dæk, som med god vin

Ønsker man, at opbevare dækkene efter forskrifterne, anbefaler Michelin, at man gør omtrent som med god vin, der skal gemmes længe. Det vil sige, lægger dækkene relativt køligt ved stabil temperatur, mørkt og tørt – gerne lagt ned eller hængende. På den måde bevarer gummiet i dækkene bedst blødheden og man undgår, at de med alderen får hårdt gummi, der kan forkorte deres levetid.

- Kører du en tur rundt på villavejene lige nu, vil du se, at der er ganske mange, som har deres sommerdæk stående ude. Det kan være under et halvtag, i kælderhalsen eller i carporten. Her er de udsat for frost og temperatursvingninger. Alt sammen noget, der kan forringe gummiet i dækkene så holdbarheden og egenskaberne bliver dårligere, forklarer Peter Qvist.

Det er med andre ord sund fornuft at tjekke op på, om du nu også opbevarer dine dæk optimalt. Og nu du er i gang, opfordrer Michelin til lige at tage et ekstra tjek på vinterdækkene, der sidder på bilen. Det løbende dækvedligehold er nemlig noget mange bilister glemmer.

- Lidt groft sagt, så ved vi, at dækvedligehold ikke er danskernes yndlingsbeskæftigelse. Og da slet ikke om vinteren, når det er koldt, at eksempelvis kontrollere dæktrykket regelmæssigt.

Husk at kontrollere dækkene

Det er dog vigtigt at gøre sig ulejligheden med at kontrollere dækkene, da det har stor betydning for din mulighed for at styre bilen – også på glatte veje – hvis dæktrykket ikke er rigtigt, eller hvis mønsterdybden er ved at være for lav, siger Peter Qvist.

Derfor giver Michelins dækeksperter følgende gode råd om vedligehold af vinterdæk.

Kontrollér dækkenes stand

Et lovligt dæk skal mindst have en mønsterdybde på 1,6 mm. Men et vinterdæk bør altid have mindst 3 mm mønsterdybde.

Kør nye vinterdæk til

For at et nyt dæk skal have det bedst mulige greb, skal det ”køres til”, så gummiet får en blødere overflade. Derfor er det en god ide at accelerere og bremse blødere end normalt de første 500-1.000 km.

Kontrollér dæktrykket

For lavt lufttryk giver dårlige køreegenskaber, højere brændstofforbrug og slider dækkene hurtigere.
Kontrollér lufttrykket, når dækkene er kolde og gerne en gang om måneden. Husk, at når dækkene har kørt et par kilometer, er lufttrykket ca. 0,3 bar højere end det, som står i instruktionsbogen.

Montér de bedste dæk bagerst

Ved at montere dækkene med mest mønster bagerst reducerer du risikoen for, at bilens bagende skrider ud. Med bedre greb på bagakslen er det f.eks. lettere at kontrollere og styre bilen i et sving.

Kend loven for vinterdæk

Modsat i Danmark kræver loven i både i Norge og Sverige, at biler har vinterdæk monteret, når der er sne og is på vejene. I Finland er vinterdæk påkrævet til og med sidst i februar uanset føret, mens der i Tyskland er lovkrav om vinterdæk eller helårsdæk i vintervejr.
Læs mere om: dæk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078