Europas flymastodont vælter sig i ordrer
Selv om det har været hårde tider for flybranchen siden krisen, har selskaberne købt nye fly i store mængder
Airbus' ordrebog steg med 17 procent til ikke mindre end 1005 milliarder euro, svarende Novo Nordisks nuværende omsætning i 71 år.
- Den rekordstore ordrebog støtter vores planer om at fokusere mere på kommercielle fly og forbedrer vores effektivitet.
- Vi har nu besluttet at øge produktionen af A330 tilbage til syv fly om måneden i 2017, siger administrerende direktør, Tom Enders, i regnskabet.
Airbus fik i 2015 ordrer på 1190 fly, 1080 af disse kommercielle.
Det gik dog tilbage for ordrebogen, når det kommer til militærfly. Den faldt med små 10 procent til 38,4 milliarder euro. Airbus laver hovedsageligt transport- og støttefly, men udvikler også jagerflyet Eurofighter Typhoon.
Den bugnende ordrebog gik i 2015 sammen med en omsætning, der steg moderat til 64,5 milliarder euro og et overskud på 2,7 milliarder euro.
Både Airbus og Boeing har fået rigtigt mange ordrer de seneste år i takt med, at flere og flere mennesker flyver og mange nye flyselskabet forsøger at komme ind på markedet.
Ifølge den internationale luftfartsorganisation blev der i 2007 fløjet 230 milliarder passagerkilometer - en kilometer fløjet af en passager - mens det tal i 2013 var på 290.
De fyldte ordrebøger gør, at det tager lang tid fra bestilling til modtagelse af fly. Hvilket er en af de tungtvejende grunde til, at eksempelvis Ryanair ikke flyver langdistanceruter.
- Vi har prøvet, men når vi spørger, om vi kan købene flyene til det, så får vi at vide, at vi kan få dem i 2023.
- Det kan vi ikke vente på, så vi holder os fra det og har i stedet bestilt nye fly til kortere ruter, sagde administrerende direktør for Ryanair, Michael O'Leary, på et pressemøde i København tirsdag.
/ritzau/