23948sdkhjf

50 år med DAF i Belgien

DAF Trucks i Oevel åbnede sin førerhusfabrik for 50 år siden. I dag er DAF Trucks Vlaanderen N.V. en førende og topmoderne produktionsfacilitet
For at kunne opfylde den stigende efterspørgsel efter DAF lastbiler opstod der i midten af 1960'erne et behov for at udvide produktionsfaciliteterne.

Selv om DAF havde tilstrækkeligt med plads på produktionsfaciliteterne i Eindhoven, var der ikke arbejdskraft nok i området. Derfor vendte DAF blikket mod Kempen-regionen i Belgien, hvor lukningen af en række miner og regionale diamantslibningsfabrikker havde skabt en stor pulje af potentiel arbejdskraft.

Der blev købt en grund på 40.000 m2 langs med A13-motorvejen ved Oevel – en investering på BEF 90 millioner. Købskontrakten blev underskrevet lillejuleaften i 1964. Opførselen af en 12.000 m2 stor fabrik begyndte næsten med det samme, så den kunne stå klar i første halvdel af 1966.

Siden 1966 har hovedparten af lastbilerne fra DAF kunnet prale af at have betegnelsen "Made in Belgium", da de første fire førerhuse rullede af transportbåndet den 5. maj det år. Produktionen voksede hurtigt – den voksede faktisk så hurtigt, at førerhus nr. 1000 blev transporteret fra Oevel til Eindhoven allerede den 5. juli samme år. I mellemtiden var det nye lakeringsanlæg også kommet op at køre på fuld kapacitet.

Da to imponerende Müller-pressere blev flyttet fra Eindhoven til Belgien den 1. december – en opgave, der tog to måneder – blev fabrikken endelig "selvforsørgende". Blot et par måneder senere valgte DAF at udvide førerhusfabrikken, så den var klar til at producere den helt nye generation af lastbiler med et revolutionerende tipbart førerhus, der blev introduceret i 1968.

Den hurtigt voksende DAF virksomhed også valgte at flytte akselfabrikken fra Eindhoven til Westerlo i 1971. Der blev føjet en ny 13.000 m2 stor fabrik til den allerede eksisterende produktionslinje, hvilket betød, at længden på facaden ud mod motorvejen blev øget til imponerende 380 meter. Og antallet af medarbejdere voksede gradvist til omkring 1000 personer.

I 1985 blev der igen investeret massivt i DAF Vlaanderen fabrikken. Der blev blandt andet bygget et spritnyt lakeringsanlæg til førerhuse, som på daværende tidspunkt var det mest miljøvenlige i Europa.

Investering i DAF's aksel- og førerhusfabrik i Westerlo fortsatte i det nye årtusinde, specielt i den nye generation af Euro 6 lastbiler, der blev lanceret i 2013. Produktionen af førerhuskarrosserier er i stor udstrækning blevet robotiseret, hvilket er ensbetydende med højere kvalitet og bedre arbejdsvilkår for medarbejderne.

I løbet af de sidste 15 år har DAF Trucks investeret i omegnen af € 600 millioner i deres aksel- og førerhusfabrik i Westerlo, som leverede aksel nr. 2 millioner i 2011 og førerhus nr. 1 million i 2014. Og i 2015 begyndte opførslen af et spritnyt lakeringsanlæg til førerhuse. Dette anlæg bliver det mest moderne af sin slags i Europa, og det vil øge førerhusfabrikkens produktionskapacitet med 50%. Det nye lakeringsanlæg til førerhuse kommer til at spille en vigtig rolle i DAF's fortsatte vækst – både i og uden for Europa.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125