23948sdkhjf

Scandlines sparer strøm med grønnere ventilation

Scandlines har opnået en besparelse på 2 mio. kWh/år ved at skifte til energibesparende EC-ventilatorer på hybridfærgen Prinsesse Benedikte
Scandlines har opnået en besparelse på 2 mio. kWh/år ved at skifte til energibesparende EC-ventilatorer fra ebmpapst på hybridfærgen Prinsesse Benedikte.

Størstedelen af besparelsen er fundet på vogndækket, hvor ventilatorerne er monteret på en vippeplade, så de kan blæse begge veje på vogndækket afhængig af sejlretningen.

Vippe-løsningen på vogndækket tegner sig for 60 % af den samlede besparelse – 1,2 mio. kWh/år. Den erstatter de traditionelle ventilatorer, der blev sat i bakgear, når færgen var i havn og skulle have biler af og på og bagefter sejle den anden vej.

- Det kræver ekstremt meget energi , når en ventilator skal køre baglæns. Den er ikke designet til det, så den arbejder dårligt med et stort energitab. For at løse det problem måtte vi tænke i alternative baner, fortæller Markedschef Niels Knokgård fra ebmpapst, der har leveret ventilatorerne.

Senior Chief Engineer Carsten Johansen står i spidsen for den grønne linje på Scandlines færgen Prinsesse Benedikte, og han har jagtet energibesparelser på færgen, siden den blev sat ind på overfarten Rødby-Puttgarden i 1997. Det største skridt blev taget i 2013 med introduktionen af hybridfærgen, der i stor skala kan lagre overskydende energi i batterier ombord.

Ventilationen af vogndækket var et oplagt sted at tage fat - det var en af de helt store energislugere. Det blev til mange skitser og beregninger - og flere ture med Prinsesse Benedikte, før ideen til konstruktionen var på plads og kunne testes på vogndækket. Og testen gik så godt, at Scandlines gennemførte den med det samme.

Med de nye ventilatorer bliver luften på vogndækket skiftet 12-13 gange på en overfart, det er mere end rigeligt og langt over, hvad der stilles af krav. Desuden er støjniveauet faldet fra 90 dB til 80 dB, hvilket reelt betyder et fald til ca. 20 %.

For Scandlines er det blevet lidt en sport at optimere på energiforbruget på færgerne, og det er lykkedes at finde så store besparelser på færgen Prinsesse Benedikte, at forbruget er faldet til det halve siden indsættelsen i 1997. Målet er en færgefart, der ikke udleder CO2, og hvis eneste affaldsprodukt er vand.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078