Nye renovationsbiler i København
Kører på gas, har el-drevet komprimator og kan automatisk registrerer tømningsmængderne.
City Container CPH vandt udbuddet om renovationskørsel i fem bydele i København og Indre By. Der fulgte en vigtig betingelse med fra Københavns Kommunen, nemlig at firmaet skulle kunne registrere vægten pr. affaldsbeholder sammenholdt med adressen.
Afdelingsdirektør René Larsen fra City Container CPH stod med udfordringen med at finde et automatisk tømnings-registreringssystem, der kunne integreres på renovationsbiler, og som skulle være hurtigt og driftsikkert. Han har mange års erfaring i renovationsbranchen, så han var ikke bleg for at finde nye løsninger. Efter at have undersøgt markedet grundigt, valgte han et mobilvejesystem fra Scanvaegt Systems.
Skal være hurtigt
- Det største krav til den nye veje- og tømningsregistrering var, at systemet skulle være hurtigt, forklarer René Larsen.
- Vi står for renovationen i Indre By samt Vesterbro, Valby, Vanløse, Brønshøj, Husum og Bispebjerg. Det løber op i omkring 4 millioner tømninger om året. Det er rigtigt mange tømninger, som ofte foregår på meget trafikerede gader. Derfor skal en tømning skal helst ske lynhurtigt.
- Vores skraldebiler holder meget i vejen og gutterne er stresset nok i forvejen på grund af trafikken, så vejesystemet skal bare virke og det skal virke hurtigt!.
Dynamisk vejning
Scanvaegt Systems vejesystem kører dynamisk vejning. Det betyder, at tømningen sker i et kontinuerligt flow uden stop. Derfor tager en tømning kun otte sekunder.
Mobilvejesystemet består af vejeceller, førerhuscomputer, software og RFID-system. Systemet håndterer såvel dynamisk vejning af affaldsbeholdere og identifikation af affaldsbeholderne via RFID. Hver tømning registreres elektronisk med tillægs-information som GPS-position og eventuelle undtagelser, som rapporteres tilbage til kontoret i realtid.
Der er mulighed for at lave ruteplanlægning i systemet og sende digitale kørelister til bilerne.
Man kan også fremkalde en tidligere rute, der er kørt rigtigt godt. Det kan være hjælp for en afløser eller en ny mand på de enmandsbetjente biler.
Bag på lastbilen er der en betjeningsboks, hvor chaufføren kan registrere eventuelle fejl og mangler på et tømningssted som for eksempel en defekt spand.
Systemets vejecellerne bygges direkte ind i lastbilens lift.
Systemet er udviklet til hårdt slid og udendørs brug.
City Container har allerede bestilt endnu seks nye biler, som René Larsen også planlægger skal udstyres med gas-anlæg, el-drevet komprimator og tømningsregistreringssystem.