Renault opdaterer T-serien
Lavere brændstofforbrug og højere nyttelast.
3
Billeder
Renault T version 2016 har optimeringer på chassis og drivline. Det giver reduktion af brændstofforbruget på to procent og øger nyttelasten med cirka 114 kg. (foto: Renault Trucks)
Optimeringer på chassiset og drivlinen har gjort det muligt at nedbringe brændstofforbruget med yderligere to procent, mens nyttelasten samtidig øges med op til 114 kg. Samtidig introducerer Renault sin Optivision, der er et forudseende fartpilotsystem med GPS.
- Vi har arbejdet på tre forskellige fronter for at øge rentabiliteten for vores kunder, fortæller Sophie Rivière, der er chef for langturssegmentet hos Renault Trucks.
Bedre aerodynamik
- Først og fremmest har vi forbedret aerodynamikken for at nedbringe brændstofforbruget. Vi har indbygget en spoiler under kofangeren. Den kan bedre dirigere den forbistrømmende luft ind under lastbilen og betragteligt mindske de aerodynamiske påvirkninger, som ellers kan øge brændstofforbruget.
- Ideen til denne løsning har vi fået fra vores testlastbil, Optifuel Lab 2, fortæller Sophie Rivière.
Den nye T-model har også fået en ny og lettere tagspoiler uden metalramme, så lastbilen får mindre luftmodstand. Afhængigt af modelversionen kan kunderne spare yderligere to procent brændstof sammenlignet med den nuværende model.
Vægtbesparelser
Hvad chassiset angår, har vægtbesparelser været en topprioritet. Mange komponenter er blevet re-designet eller gjort lettere, så nyttelasten kan øges mest muligt. Eksempelvis har en ny drivaksel og forbedringer i luftaffjedringen mindsket lastvognens vægt med flere kilo. Kunderne kan nu også få trækkere med en drejeskammel af aluminium. Det betyder, at nyttelasten kan øges med op til 114 kg.
DTI 11- og 13-motorerne er også blevet opgraderet, så forbrændingen er blevet forbedret og er med til at mindske brændstofforbruget.
- De overholder naturligvis den kommende Euro 6 C-standard, som træder i kraft 31. december 2016, pointerer Sophie Rivière.
Nyt fartpilot-system
Ud over forbedringerne på selve lastvognen lancerer Renault Trucks samtidig en række nye serviceydelser, som ligeledes er designet til at nedbringe brændstofforbruget, blandt andet Optivision fartpilotsystemet, som nu er tilsluttet en GPS. Det gør det muligt at tilpasse lastvognens gearskift, acceleration og hastighed i forhold til den kørte rute.
- Når du kører på en nedadgående hældning, udnytter systemet lastvognens inerti bedst muligt, forklarer Sophie Rivière.
- Når lastvognen når toppen af bakken, bliver den i det højeste og mest økonomiske gear, fordi computeren ved, at der kommer et stykke ned ad bakke. På hver tur registrerer systemet ikke bare den rute, lastvognen følger, men også ruten for andre lastvogne med Optivision, der har kørt på lignende ruter.
- Der kan derfor opnås brændstofbesparelser, første gang lastvognen kører en bestemt rute, hvis en anden lastvogn med samme system allerede har kørt den.
Med Fuel Eco+-pakken, som kombinerer Fuel Eco med Optivision, kan vognmændene nedbringe lastvognenes brændstofforbrug med helt op til fem procent.