23948sdkhjf

Scandlines får dødsdom

KPMG-rapport forudser begrænsede økonomiske muligheder for færgefart på Rødby-Puttgarten efter en åbning af Femertunnelen.
Trafikministeriet har valgt at offentliggøre en "forretningsanalyse af færgefarten Rødby-Puttgarden,“ udarbejdet at konsulentfirmaet KPMG, efter at analysen var blevet lækket til tyske medier.

Rapporten kom til rederiets kendskab omkring en uge før offentliggørelsen den 14. marts via en tysk journalist, som havde fået den af et dansk folketingsmedlem, fremgår det af et brev fra Scandlines' adm. direktør til Folketingets Trafikudvalg. Han klager over, at ministeriet ikke har inddrage rederiet og dets input i analysen.

- Det resulterer i, at trafikudvalgets medlemmer bliver præsenteret for endnu en rapport, der er baseret på nogle meget simple trafiksimuleringer samt udokumenterede påstande om et begrænset grænsehandelssegment tilsat helt åbenlyse banale fejl, fravær af almindelig forretningsforståelse og lidt gætværk, skriver Søren Poulsgaard Jensen i brevet.

Scandlines ankepunkter mod KPMG

Der er ikke tale om en fair og fagligt kompetent vurdering af konkurrencesituationen, kan man forstå på Søren Poulsgaard Jensen. Han udpeger tre afgørende fejl i KPMGs rapport.

* For det første er der prisen for shoppingbilletter, hvor KPMG mener, at Femern A/S kan konkurrere ved at tilbyde en shoppingbillet til 920 kroner. KPMG undgår at forholde sig til Scandlines' kampagnepriser ned til 99 kroner.

* Dernæst undlander KPMG at opstille et scenarie for lastbiler, hvor Scandlines er halvt så billig som tunnelafgiften.

* Endelig går KPMG ud fra, at Scandlines personaleomkostninger er faste og ikke tilpasses sejlfrekvens og omsætning.

Færger kun til grænsehandel

KPMGs egen hovedkonklusion er, at Scandlines efter åbningen af den faste forbindelse på Femer Bælt vil være en tabsgivende forretning, hvor bordershoppen er den primære drivkraft bag omsætninger og profitabilitet.

Det gør færgeoverfarten temmelig følsom over for ændringer i markedsforholdene på bordershopmarkedet, fremhæver KPMG.

Gedser-Rostock

Konsulentfirmaet peger videre på, at Scandlines har begrænsede muligheder for at drive sine priser ned på Rødby-Puttgarden uden at stjæle egne kunder fra Gedser-Rostock.

Priserne er bundet til Gedser-Rostock for at undgå intern konkurrence, skriver KPMG.

Ved at sammenligne de nuværende listepriser på de to ruter kommer KPMG frem til, at små prisjusteringer kan påvirke et skift i volumen mellem de to overfarter. (Dj/210316)

Man kan se KPMG-rapporten på denne sti:

http://www.trm.dk/da/publikationer/2016/...

Man kan også læse Scandlines' protestbrev her: www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag...
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109