23948sdkhjf

Hastighedsrekord på de danske skinner

Banedanmark har testet elektrisk kørsel med høj hastighed på Vestbroen over Storebælt. Rekorden blev sat af et svenskejet lokomotiv med 235,8 km/t.
Banedanmark foretog den 21.-22. marts 2016 en prøvekørsel på Vestbroen over Storebælt for at vise, at der kunne køres med højhastighedstog på de strækninger, der blev elektrificerede for en snes år siden.

I forbindelse med den vellykkede prøvekørsel slog et svensk lokomotiv hastighedsrekorden med 235,8 km/t.

Prøvekørslen blev foretaget på den 6,6 km lange lavbro mellem Fyn og Sprogø. I testen deltog to lokomotiver og én prøvevogn. Lokomotiverne blev stillet til rådighed af svenske Hector Rail og tyske Deutsche Bahn. Begge lokomotiver var af typen Taurus.

Svensk selskab

Hector Rail er en svensk privatejet jernbaneoperatør, der kører i Sverige, Norge, Tyskland og Danmark. Hector Rail blev stiftet i 2004. Selskabet kører årligt 6 millioner togkilometer og disponerer over 47 strækningslokomotiver. I Danmark er det udelukkende transitkørsel mellem Sverige og Tyskland.

- Vi kører cirka 20 tog i hver retning om ugen igennem Danmark, siger Mats Nyblom, direktør i Hector Rail.

- I tre af disse tog køres svensk papir sydpå, mens rejsen nordpå indeholder forskellige former for importgods til Sverige. De øvrige tog er lastede med trailere og containere, som kan indeholde mange forskellige former for gods.

En typisk rejse mellem Malmø og den store godsbanegård i Duisburg, Tyskland, tager 15 timer.

Lokomotivet Taurus

Taurus er et 4-akslet elektrisk lokomotiv med 6,4 MW maskinkraft. Det vejer 88 ton og er 19,3 meter langt. Taurus er bygget af Siemens og kaldes også Baureihe 182. Det kan køre med to forskellige strømforsyninger. Spænding 15 kV og frekvens 16 2/3 Hz, som af historiske grunde bruges i Tyskland og Sverige, samt spænding 25 kV og frekvens 50 Hz, som bruges i Danmark.

Grænserne mellem strømforsyningerne kan passeres med uformindsket fart, idet der i den strømførende køreledning er indbygget en neutralsektion.

Lokomotivets elektronik finder selv ud af resten. Lokomotivet er bygget i et styktal på over 400 og bruges i Tyskland, Sverige, Østrig og Ungarn til såvel gods- som passagertog.

FAKTA
Fartrekorder på danske skinner
1935 - 162 km/t. De røde lyntog (diesel).
1978 - 191 km/t. MZ (diesel).
1991 - 204,6 km/t. IC-3 (el).
2016 - 235,8 km/t. Taurus (el).

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.076