Køre- og hviletid under lup
Mandag var der vejgodskonference i Odense, hvor køre- og hviletid var et af de helt centrale emner på dagsordenen
Under sin åbning i Odense kom transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt blandt andet ind på, at de nuværende køre- og hviletidsbestemmelser er alt for svære at forstå. Han lagde vægt på, at selvom grove overtrædelser på området naturligvis skal straffes, så skal der være proportionalitet mellem strafudmålingen og overtrædelsens karakter.
Ministeren vil derfor se nærmere på, at man fra dansk side har valgt at straffe hårdere, end de gældende EU-regler lægger op til. Eksempelvis mener ministeren, at det er uholdbart, at chaufførerne kan miste deres kørekort ved utilsigtede fejl. Det gælder også kørekortet til privat bil.
Det glæder mig, at ministeren er enig med ITD i, at der skal proportionalitet i håndteringen af køre- og hviletidsreglerne. De nuværende sanktioner er i vores øjne for strikse og hæmmende for transport- og logistikbranchens muligheder for at udvikle sig ikke mindst set i forhold til resten af Europa, som vi ligger i skarp konkurrence med, siger administrerende direktør i ITD, Jacob Chr. Nielsen.
En spørgeskemaundersøgelse fortaget af Vejtransportrådet viser, at 40 procent af de adspurgte chauffører synes, at det værste ved arbejdet er faren ved at få bøder. Ministeren kalder resultatet for voldsomt og kender ikke til lignende forhold i andre brancher.
Undersøgelsen fra Vejtransportrådet viser med al tydelighed, at der er et akut behov for klarere linjer på køre- og hviletidsområdet. Det er problematisk for hele transport- og logistikbranchen, at bødeudstedelserne har så stor indflydelse på medarbejdernes daglige arbejdsglæde og trivsel, siger Jacob Chr. Nielsen.
Efter ministerens tale var der debat i salen og bred enighed om at undgå nationale særregler, finde enklere regler og proportionalitet i bødeudstedelser.