23948sdkhjf

I fælles front med Enhedslisten

Erik Østergaard, adm. direktør i DTL-Danske vognmænd, var gæstetaler på Enhedslistens årsmøde i weekenden i Gladsaxe.
En propfuld mødesal af Enhedslistens medlemmer hørte Erik Østergaard – og 3Fs Jan Villadsen – på talerstolen tordne mod social dumping og unfair konkurrence, da partiet i pinseweekenden holdt årsmøde i Gladsaxe.

- Vi har mistet mange tusinder chaufførjob - og mange, mange vognmænd har drejet nøglen om de senere år, sagde Erik Østergaard.

- I runde tal er der forsvundet 20 procent af de danske vognmandsvirksomheder. Det svarer til cirka 1.400 virksomheder. Der er også forsvundet omkring 10.000 danske chaufførarbejdspladser; men mængden af gods, der transporteres, er tilbage på niveauet før krisen.

- Det skyldes ud over krisen også unfair konkurrence fra østchauffører, der via kringlede EU regler om cabotage har fået adgang til at køre indenrigskørsel i Danmark til hjemlandets løn og ansættelsesvilkår.

Lovforslag L118 om overenskomster

Erik Østergaard kom også ind på Lovforslag nr. L118, som i øjeblikket ligger hos Kammeradvokaten. Lovforslaget handler om løn- og arbejdsvilkår for chauffører. Regeringen vil blandt andet udvide overenskomstnævnets kompetence og give flere organisationer adgang til at kunne forhandle overenskomster for chaufførerne.

- Regeringen vil tilsyneladende kaste 40 års administrativ praksis op i luften, sagde Erik Østergaard og henviste til forslaget, som vil give den kristelige fagforening Krifa og ITD-Arbejdsgiver mandat til også at forhandle chaufføroverenskomster.

- Det vil koste organiserede danske chauffører jobbet, mente DTLK-direktøren. Små og mellemstore vognmandsvirksomheder vil lukke. Det er derfor, jeg står her i dag: Fordi jeg, som repræsentant for vognmændene har en fælles interesse med 3F og fagbevægelsen. Og fælles interesse med dén politiske linje, som er jeres: At arbejde i Danmark skal udføres på danske løn- og arbejdsvilkår.

- En af de helt store kvaliteter ved vores demokrati og samfundsmodel er, at vi kan mødes og lade holdninger brydes. Vi kan lade argumenterne gå først. Når vi taler om social dumping og unfair konkurrence på transportområdet, vil jeg gerne takke jer for jeres indsats på området.

Takkede for fælles front

Erik Østergaard takkede for et fortræffeligt samarbejde med Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested. Og for de gange han og Johanne Schmidt Nielsen har været i debatter sammen i fælles front.

- Jeg har stået på en del talerstole i mit liv; men jeg har ikke lige set for mig, at jeg en dag ville komme til at stå på talerstilen til Enhedslistens årsmøde, sluttede Erik Østergaard til salens store moro.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078