23948sdkhjf

Frifindelse i fartskriversag

Retten i Roskilde afsagt dom i sag, hvor virksomhed er blevet frifundet for bøde i forbindelse med kørsel med varebil og trailer over 3500 kg
Dansk Bilbrancheråd har ført en sag ved Retten i Roskilde omkring brug af fartskriver ved kørsel med varevogn og trailer. Mange medlemmer af Dansk Bilbrancheråd har nemlig oplevet, at de selv eller deres ansatte er blevet standset af politiet, når de har kørt med en varebil efterspændt autotrailer, således at den samlede vogntogsvægt har oversteget 3500 kg. Det har efter politiets opfattelse skullet udløse en stor bøde.

I præmisserne i dommen lægges der vægt på, at selve kørslen med et sådant vogntog er omfattet af reglerne om køre-hviletid. Disse bestemmelser indeholder imidlertid også en lang række undtagelser, herunder den såkaldte ”håndværkerregel”, og spørgsmålet var, om den omhandlede kørsel var omfattet af denne undtagelsesbestemmelse.

Ved bedømmelsen af det spørgsmål fremhævede retten, at føreren af bilen ikke var ansat som chauffør, men at han havde mange forskellige funktioner i virksomheden, således at kørsel med varebilen og påhængsvognen ikke var førerens hovedaktivitet.

Ligeledes blev det lagt til grund, at vogntoget alene blev benyttet til transport af uindregistrerede biler til og fra firmaet, som skulle foretage undervognsbehandling af bilerne. Virksomheden skulle altså foretage et arbejde på bilerne.

Under de omstændigheder, fandt retten at kørslen var omfattet af undtagelsesbestemmelsen om, at der ikke skulle være monteret kontrolapparat i varebilen, og det endda selvom kørslen blev foretaget med en tom trailer. At det var en tom trailer gør rækkevidden af dommen langt større, idet der dermed er taget stilling til kørsel både med og uden last.

Det, der i hvert fald kan udledes af dommen, er, at det er en forudsætning at føreren af et vogntog ikke er ansat som chauffør, men at han udfører kørslen som et led i sit arbejde i øvrigt, hvis kørslen skal være omfattet af undtagelsesbestemmelsen. Endelig nævnes det også i dommen at formålet med køre-hviletidsbestemmelserne er at forbedre trafiksikkerheden og arbejdsvilkårene for lastvognschauffører, hvilket også er del af begrundelsen for frifindelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187