23948sdkhjf

Fragtmændene har succes med nye koncepter

Krankørsel har været med til at øge omsætningen for Danske Fragtmænd. Nu vil de også ind i andre typer af transporter.
Danske Fragtmænd A/S har netop offentliggjort et ganske pænt regnskab for 2015. Et overskud efter skat på 34,6 millioner kroner efter en omsætning på 2,8 milliarder kroner. I 2014 var årets resultat på 23,5 mio. kr. efter en omsætning på 2,7 milliarder kroner. Så overskuddet er vokset pænt.

Adm. direktør Jørn Skov er da også tilfreds, men han påpeger nøgternt, at der er flere i branchen, som tjener mere.

- Det er ikke fordi vi har ambitioner om at sammenligne os med DSV. De har jo både luft- og søfragt, hvad vi ikke har. Vi er en stykgodsoperatør, men vi bliver også nødt til at tænke nyt, siger han.

Pæn kundetilvækst i 2015

I 2015 har Danske Fragtmænd haft en pæn kundetilvækst, men det har også været et år præget af et fint efterår og et dårligt efterår.

- Den danske økonomi gik stort set i stå efter sommerferien sidste år. Det kunne vi tydelig mærke. Det gav en del overkapacitet; men nu her i 2016 er der fart på igen. Det giver så andre problemer. Nu har vi lidt svært ved at skaffe chauffører, siger Jørn Skov.

God bid af kranmarkedet

Efter mange år med krise, er Danske Fragtmænd nu tilbage på toppen.

- Vi har været langt nede. Da finanskrisen kom, faldt vores omsætning med 30-35 procent. Det er ved at være hentet ind nu. Vi er stort set oppe på niveau fra før krisen; men vi har også startet nye koncepter.

- Vores kran-koncept har tilført os en pæn omsætning. Vi har i dag omkring 100 kranbiler, som kører for de store grossister inden for stål og jern. Det har vi brugt en hel del energi på de senere år, og vi sidder i dag på en god bid af markedet.

- Oprindelig ejede Danske Fragtmænd bilerne selv, men nu er de ude hos vores ejere. De kender lokalområdet, og de kender kunderne. Derfor kan de lige så godt køre kranbilerne også. Nogle gange kan de oven i købet kombinere tingene.
I dag står Danske Fragtmænd stort set kun for mellemtransporterne mellem knudepunkterne. Det sker oftest om natten i store modulvogntog. Danske Fragtmænd har 310 lastbiler, der kører over Storebælt hver dag.

Køle/frysetransport på vej

Transportmagasinet: Har I nye koncepter på vej?

- Ja, svarer Jørn Skov. Vi kigger i øjeblikket på, om vi skal gå ind og køre temperaturregulerede transporter. Den type gods kører vi ikke i dag. Vi har ikke lagerfaciliteter til det selv, så det bliver et koncept, hvor vi kører distribution for dagligvarebranchen. Vi har allerede lavet en aftale med Dansk Supermarked.

- Det er faktisk ikke et marked, som vi selv opsøgte. Vi fik en forespørgsel - og vi sagde vi. Nu må vi se, om det er noget, som vi skal udvikle videre. Vi er i hvert fald startet forsigtigt op.

Transportmagasinet: Er der nogle grænser for, hvad Danske Fragtmænd vil køre med?

- Det ved jeg ikke. Vores kernekompetence er jo stykgods; men hvis vi ses noget andet, som virker fornuftigt, vil vi gerne prøve det.

De norske medejere

Ejerne af Danske Fragtmænd er 43 fragtmænd i Danmark og Post Norge. Sidstnævnte har 34 procent af aktierne, men de har ambitioner om at overtage det hele.

- Den ambition har nordmændene stadig, men vi er ikke kommet videre på dette område. På et eller andet tidspunkt må vi se, om vi kan nå til en enighed, så de kan købe det hele - men der er vi ikke endnu.

- Ellers fortsætter vi vores internationale samarbejde med Post Norge. Vores nordiske transportkoncept går ud på, at det norske postvæsens transportselskab Bring skal distribuere for vores kunder i Norden. Det projekt kommer vi stille og roligt videre med.

- Vi ser jo omkring os, at de store statsejede virksomheder forsøger at bevæge sig væk fra pakkemarkedet. De tjener ikke penge på breve mere. De skal finde noget nyt, så de bevæger sig også ind i stykgods.
´
Transportmagasinet: Går I så også ind i pakker?

- Vi har en lille andel af pakkemarkedet; men det er ikke vores kerneområde. Har vi kunder, der både har pakker og stykgods, kører vi det; men vores kompetence ligger på stykgods. Det er vi gode til, slutter direktøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125