23948sdkhjf

Første gaskøretøj til langturstransport

Ivecos nye Stralis NP kører på komprimeret og flydende naturgas.
Ivecos nye Stralis NP er den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel. Det er den eneste lastbil der kan køre på komprimeret og flydende naturgas - eller på en blanding af de to, og som leverer den effekt, komfort, transmissionsteknologi og rækkevidde, der kan leve op til kravene til langdistancetransport.

Stralis NP er udstyret med den nye Iveco Cursor 9 Natural Power Euro 6-motor, der leverer 400 hk og har et drejningsmoment på 1.700 Nm. Det er den første motor af sin art, der leverer samme effekt som den tilsvarende dieselmotor.

Den 12-trins automatiserede Eurotronic gearkasse øger holdbarheden markant, reducerer omkostningerne og forbedrer kørekomforten. Hi-Way-førerhuset giver et funktionelt miljø med alle de bekvemmeligheder, der er behov for under langturskørsel.

Med en rækkevidde på op til 1.500 km er den gaslastbil banebrydende. Den er med til at gøre naturgas til en holdbar - og realistisk - løsning til alle slags kørselsopgaver, også internationale langturstransporter. Samtidig kan den få adgang til bycentre med stadig strengere støj- og emissionsrestriktioner.

- Stralis NP er den første sande langdistance gaslastbil på markedet, der kan tilbyde et alternativ til dieselkøretøjer og den mest bæredygtige langdistancetransport nogensinde, siger Pierre Lahutte, der er Ivecos brand president.

Klassens bedste ydeevne

Den nye 8,7 liters Iveco Cursor 9 naturgasmotor anvender den støkiometriske løsning, som Iveco udviklede for 25 år siden, og som er blevet den mest gennemprøvede og pålidelige teknologi på markedet. Ydeevnen er blevet yderligere forbedret gennem vigtige opdateringer:
* Indsugningsporte har fået en ny profil
* Injektorerne og railen er blevet ændret for at tillade en højere brændstofgennemstrømning.
* En ny high-flow 3-vejs katalysator minimerer støj og brændstofforbrug.

Motoren leverer samme effekt på 400 hk og drejningsmoment på 1.700 Nm som tilsvarende dieselversion, og har klassens bedste vægt/effekt forhold, effekttæthed, serviceinterval og stille kørsel. Den leverer 17 procent mere effekt og 6 procent mere drejningsmoment end dens nærmeste konkurrent.

Ingen AdBlue

Det enkle efterbehandlingssystem uden brug af AdBlue og partikelfilter og ingen aktiv regenerering reducerer behovet for og udgifterne til vedligeholdelse.

Udover en enestående kørekomfort har Stralis NP integreret hydraulisk retarder, hill holder-funktion og Adaptive Cruise Control som standard.

Med den nye Stralis NP tager Iveco gaslastbilerne ud af nichemarkedet og ind på det store marked.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11