900 nye militær-lastbiler er i spil
Aldrig har det danske forsvar testet lastbiler så seriøst som nu, hvor der skal indkøbes nye køretøjer.
- Det er en stor og en vigtig ordre for os. Det er køretøjer, som skal holde i 20 år, siger oberst Anders Mærkedal. Bag ham på billedet ses de otte lastbiler, som forsvaret tester. De repræsenterer fire mærker: Iveco, MAN, Mercedes og Scania.
I 2014 begyndte forberedelserne til indkøbet af de kommende lastbiler. Nu to år senere testes de lastbiler, der kom igennem kvalifikationen og til finalen. Testen foregår i de to militærområder Oksbøl og Finderup.
Transportmagasinet var med til en introduktion af testprogrammet forleden i Finderup, hvor vi fik en tur rundt i terrænet for at se nærmere på de udfordrende tests.
Otte kandidater
De i alt otte kandidat er valgt ud fra fire mærker: Iveco, MAN, Mercedes og Scania. Alle otte testlastbiler var tilstede på forsvarets parkeringsplads, men de var kun stillet op til pynt. De køreture, som pressen fik mulighed for at gennemføre, foregik i forsvarets nuværende MAN-lastbiler.
Ingen personer fra militæret løftede sløret for, hvilke køretøjer der var de foretrukne; men faktum er, at alle mærker havde klaret udfordringerne i terrænet såvel som 550 kilometer test på landeveje mellem Oksbøl og Finderup.
Kvindelig testkører
- Det har været rigtig spændende at være med som testkører i denne periode, sagde overkonstabel Louise Lange.
Til daglig gør Louise tjeneste i Næstved, hvor hun kører blokvognstrækker med kampvogne.
Hun er én ud af de 16 særligt udvalgte testchauffører, som forsvaret har fundet fra hele landet.
Testchaufførerne har skiftevis testet 6x6- og 8x8 køretøjer, og har arbejdet ud fra et spørgeskema med 208 spørgsmål. Desuden har de haft små notesbøger som dagbøger, hvor alle deres egne oplevelser er skrevet ned. Dertil kommer, at alt er dokumenteret med videooptagelser.
Samlet i en database
Alle informationer samles i en database sammen med de tekniske vurderinger af køretøjerne. De siger blandt andet noget om, hvordan bilerne er at reparere, og hvordan de er som pansrede køretøjer.
Der ses desuden på service og eftermarked - og selvfølgelig også på pris.
Ingen skandaler
Forsvaret ønsker for alt i verden ikke en sag, som kunne minde om DSB’s IC4-problemer.
Alle biler er da også gennemprøvede og i aktion for andre lande i Europa i dag. De biler, der anskaffes, vil både blive anvendt herhjemme og i kampzoner.
De endelige bud
- I juni beder vi de fire producenter om at præsentere deres endelige bud, siger oberst Anders Mærkedal fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
- Vi forventer at samle hele materialet med vores anbefalinger til politikerne i efteråret. Herefter får vi så et aktstykke fra politikerne med deres valg – og så kan vi underskrive kontrakten med det vindende mærke.
Meget stor ordre
- Det er en stor ordre – i hvert fald for os, siger Anders Mærkedal. Det er også en vigtig ordre. Det er jo køretøjer, som skal holde i 20 år.
For producenten er det et spørgsmål om et strategisk samarbejde med det danske forsvar.
Det er Anders Mærkedal er en af tovholderne i projektet. På den tekniske side har et tæt samarbejde med Anders Kirkeby, der er overværkmester i FMI, og som har den tekniske ekspertise.
Skal fungere hele tiden
- Vores materiel skal fungere hele tiden, siger Anders Kirkeby. Problemer udbedres straks - gerne samme aften.
- Her træder importørerne af de pågældende mærker ofte til.
- Vi vælger gennemprøvet materiel, hvor vi hurtigt kan få reservedele; men vi skal også se på, hvor let, det er at skifte bremser, og om der behøves specialværktøj.
Kontakt til NATO
I forbindelse med udbuddet har FMI også haft kontakt med andre NATO lande – som det er kutyme. Det er også billigere at købe ind, hvis man samler flere ordrer.
Forsvarets nuværende materiel er ikke af nyeste dato – og de seneste to år har man ikke købt ind, fordi man afventede udfaldet af udbudsrunden.
Der har gennem årene været grelle eksempler på køretøjer, der kun kører forsvindende få kilometer om året. Det er fortid. En helt ny strategi for brugen af de nye køretøjer er på plads – og den indebærer, at man via flådestyring vil bruge bilerne lige meget.
Strategien er blandt andet bundet op på brugen af containere, som så er vidt forskelligt udstyret alt efter en givet opgave.
Køretøjer er så udstyret med kroghejs, så man hurtigt kan montere den container, der er mest velegnet, på køretøjet. FMI er i den forbindelse også i gang med at forhandle med containerproducenter.
I alt har hæren 6.500 køretøjer – fraregnet kampvogne. Med den nye indkøbsmetode vil forsvaret blive mere effektivt.