TEST: MAN med fornyet design og teknik
Et smugkig på de nye MAN-lastbiler, som vises på IAA-messen i næste måned.
8
Billeder
Masser af innovation i MAN TGX anno 2017, som præsenteres på IAA-messen til september. Nye ydre, nyt indre og mere effektiv kørsel.
(Foto: MAN)
Præmieren finder sted på IAA-messen i Hannover i september; men pressen fik et smugkig på nyhederne forleden, da MAN inviyterede til visning i hjembyen München.
Det første, der springer i øjnene, er fronten. Der er ikke længere den samme rå front med frit udsyn til kølerribberne. Nu er køleren delvist tildækket med et elegant kølergitter med forkromede lister på topmodellen. Dertil er er MAN's løve-logo blevet mere tydeligt.
Den gamle, rå front var for at give maksimalt luftindtag, som kræves af euro 6 motorer, men den nye grill med nyt luftindtag skaber bedre luftfordeling til hele kølerens overflade – især i hjørnerne, fortæller MAN-teknikerne.
Helt ny indretning
Endnu mere er der gjort ved designet af kabinen, hvor især materiale- og farvevalget er forfinet betragteligt. Der er kommet nyt rat og nye og mere velformede sæder – og ny instrumentering.
I forbindelse med den nye kabine har MAN flyttet produktionen til München, mens fabrikken i Salzgitter skal være reservedelscentrum. Motorerne kommer fortsat fra fabrikken i Nürnberg.
Flere hestekræfter
De nye Euro 6 ”C” regler, som træder i kraft den 1. januar 2017, kræver flere hestekræfter. Derfor er MAN's motorer - D26 og D38 - opgraderet for at klare kravene. Det giver bedre ydelse og bedre moment – og mere effektiv efterbehandling i katalysatoren.
Ydelserne i D26-motorerne er 420-, 450- og 500 hk, mens ydelserne i D38-motorerne er 540-, 580- og 640 hk. Selv om ydelserne er øget, er brændstofforbruget 10 procent lavere.
To turbo-ladere
D38-motoren har i topudgaven et moment på 2.700-3.000 Nm ved 900-1.400 omdrejninger. Der er indført to turboladere efter hinanden i forskellig størrelse. Den lille lader er i arbejde ved lave omdrejninger, den store ved høje omdrejninger.
Det betyder bedre økonomi – og lavere CO2 udslip. Med en ideel tilførsel af luft til motorens forbrænding får man optimalt moment i et så stort område som mellem 900- og 1.400 omdrejninger. Det støtter økonomisk kørsel ved lave omdrejninger i fladt terræn – og færre nedgearinger ved kørsel i kuperet område.
MAN ændrer tillige på kølepumpe, ændret tryk på motorerne, ny motorbremse med 630 kW (70 kg. lettere end retarder), optimeret EGR, skift fra alu- til stål stempler – og samtidig kortere stempelpinde. Der kommer delvist nye 12+2 trins gearkasser fra Scania, mens de 12 trins gearkasser fra ZF bevares til andre modeller.
Alternative brændstoffer
Med de optimerede motorer kan MAN’s motorer også køre på paraffin baserede brændstoffer som HVO (Hydrotreated Vegetable Oils).
MAN arbejder desuden med hybridteknik og el-drift (eMobility by MAN).
Efficient Line 3
I løbet af 2017 lancere MAN Efficient Line 3-serien, som giver fem procent ekstra brændstofbesparelse.
Lige nu er Efficient Line 3 prototypen på en større europæisk testkørsel, hvor man sammenligner med den nuværende Efficient Line 2-model.
Artiklen er en del af temaet Test.