Porten til Grønland får containerkaj
Havnen i Nuuk skal drives på kommercielle vilkår og er i gang med en stor udvidelse.
Nuuk Havn er i gang med en kæmpe udvidelse, der skal klare den trafikøgning, der ventes de kommende år: Krydstogtsskibe, gods, passagerer, fisk - og den fremtidige råstofindustri. (foto: fagpressen.eu)
Flere nordpolskrydstogter vil følge foruden de normale krydstogter sydfra op i Davies Strædet. Nuuks havn er i gang med en kæmpe udvidelse, der kan klare den øgede trafik, hvad enten det er passagerer, gods eller fremtidig råstofindustri.
Havnen markerer også en modernisering af de markedsmæssige forhold for brugerne.
- Her siger vi ”lige ret for alle brugerne”, fastslår adm. dir. Pall Hermannsson.
- Havnen skal ikke selv være bruger, der konkurrerer med andre, tilføjer han.
Pall Hermannsson er ansat alene til at forestå havneudvidelsen - tiltrådte 15. maj 2015 og forlader kontoret 31. marts 2017.
Den islandske havnedirektør er uddannet ved universiteterne i Gøteborg og Hull i transportøkonomi. Han har været terminalchef flere steder i Europa og Mellemøsten samt UNDP’s chefrådgiver i udvikling af Iraks havne.
Bestyrelsens formand er Lars Erik Karlsson, som var topchef for den dansk-svenske havnefusion CMP i 2001-2009. Et andet af de fem medlemmer er finansieringseksperten Anna-Berit Koertz fra Danmarks Skibskredit A/S.
Sidstnævnte blev fremhævet i Nuuk Havns pressemeddelelse i december 2015, da det amerikanske advokatfirma Morrison & Foerster havde hjulpet SIKUKI med at optage private lån i USA mod sikkerhedsstillelse i selskabet.
Brugerbetaling
Den 1. juli overtog Sikuki Nuuk Harbour driften af erhvervshavnen. Det er en kulturændring, for før behøvede brugerne ikke at betale for brug af havnen, siger Pall Hermannsson.
Organiseringen som et aktieselskab mindsker landsstyrets direkte indflydelse på den daglige drift og giver ledelsen større handlekraft.
Havneudvidelsen kom på dagsordenen i 2001 og nærmer sig færdiggørelsen 15-16 år senere.
Den hidtidige containerterminal ligger på den 30 år gamle 102 meter lange Ny Atlantkaj, der ikke er bygget til formålet. Den flyttes til 47.320 kvadratmeter på den ny 310 meter lange nord-syd kaj. Samtidig øges dybgangen fra 10 til 11,1 meter. For enden er der 50 m kan øst-vest med 7,1 dybde.
Containerne skal håndteres af to mobile havnekraner fra Leibherr, der kan løfte 124 ton. Det giver kapacitet til at håndtere det dobbelte antal containere i forhold til i dag. Der kan blive tale om en tre- eller firdobling ved køb af en ekstra kran og yderligere udvidelse i en fase to.
Medio november
Totalentreprisen blev indgået i februar 2015 med Per Aarsleff Grønland ApS. Det nye kajanlæg skal være brugbar den 16. november 2016, forsikrer Pall Hermannsson. Ikke alt når dog at blive færdigt. Færdiggørelsen vil nok trække ud til næste år.
Den gamle containerplads kunne indgå i bedre faciliteter for passagerskibe, mener havnedirektøren.
Den ny havn bygges ved at fylde ud mellem et par fjeldøer – Qeqertat og Fyrø - og jævne disse øer. Det kræver 200 ton sprængstof.
Projektet koster 650 millioner kroner inkl. en havnevej. Havneselskabet ”Sikuki Nuuk Harbour A/S” er offentligt ejet, men brugerne skal finansiere projektet blandt andet via en betaling på 49 kroner pr. lastet container.
Udvidelsen kan fortsætte i en fase 2
Ifølge årsregnskabet har selskabet opnået fordelagtig finansiering med en lav rente. Brugerbetalingen fra det ligeledes selvstyreejede Royal Arctic Lines (som har monopol på besejling af byer og bygder) bliver mere end en fjerdedel lavere i forhold til den første kalkule.
Aktiekapitalen er 100 millioner kroner. Selvstyret har indbetalt 70 millioner kontant samt indskudt havneejendomsværdier for 30 millioner.
Videre har selvstyret ydet et lån på 100 mio. kr. med en løbetid på 26,5 år. Endelig udgør den eksterne finansiering (amerikanske lån) 440 mio. kr. (59 mio. euro) og har en løbetid på 21,5 år. Undervejs blev Ålborg Havns tilbud eller interesse afvist.