Store tab i branchens top trækker ned hos speditørerne
Speditionsbranchen er under hårdt prispres, og det giver udslag på bundlinjerne.
Takket være DSV øgede branchen sit samlede resultat før skat med 23 procent sidste år. Renses regnearkene for DSV’s indflydelse, ser vækstraterne markant anderledes ud. (foto: DSV)
Analyse: Sejre og nederlag i transportbranchen
Top 100
Læs artiklerne fra årets Top 100-brancheanalyse , hvor Transportmagasinet har haft mere end 100 af de mest toneangivende transportvirksomheder under lup.
Der er overblik over den samlede branche, men også indblik i de danske vognmænd, flyttefirmaer, post- og kurerforretninger samt speditører.
Brancheanalyse: Transportbranchen
Danmarks største transportvirksomhed, DSV, havde ellers sit bedste år nogensinde i 2015, fortæller direktør Jens Bjørn Andersen i årsrapporten. DSV øgede resultatet før skat med 675 mio. kr. Det er alene 50 millioner mere, end hvad de resterende aktører i segmentet tjente tilsammen.
Læs artiklerne fra årets Top 100-brancheanalyse , hvor Transportmagasinet har haft mere end 100 af de mest toneangivende transportvirksomheder under lup.
Der er overblik over den samlede branche, men også indblik i de danske vognmænd, flyttefirmaer, post- og kurerforretninger samt speditører.
Brancheanalyse: Transportbranchen
Se nøgletal for speditørvirksomhederne
Facit for året hos DSV blev en bundlinje før skat på knap 2,7 mia. kr. - svarende fire femtedele af speditionssegmentets samlede overskud. Alle DSV-divisioner bidrog til fremgangen, men især guldkalven Air & Sea leverede stærkt med luftfragt som den helt store vinder. I 2016 og 2017 vil DSV’s bundlinje være præget af indkøringen af opkøbte UTI.
DSV overstråler resten af branchen
Takket være udviklingen hos DSV øgede branchen sit resultat før skat med 23 procent sidste år. Renses regnearkene imidlertid for DSV’s indflydelse, ser vækstraterne markant anderledes ud. Blandt andet faldt overskuddet hos resterende 18 speditører med mere end 8 procent.
I 2014 havde Geodis Wilson - som den eneste aktør i speditions- og fragtsegmentet - røde tal på bundlinjen. Sidste år fik Geodis, der trods forbedring fortsat taber penge, selskab i underskudsklubben af tre andre virksomheder; heriblandt speditionsbranchens anden- og tredjestørste aktører målt på omsætning i form af Blue Water og Danske Fragtmænd.
Fald i oliepriserne påvirker
Blue Water peger på faldende transportaktivitet inden for den vigtige olie- og energisektor som en væsentlig årsag til, at den Esbjerg-baserede koncern realiserede et underskud sidste år. Samtidig kostede justeringer i den nordiske tilstedeværelse og en række nedskrivninger på bundlinjen hos Blue Water, for hvem årets danske forretninger var den positive nyhed.
Fragtmænd Holding, der sammen med Posten Norge ejer Danske Fragtmænd, satte 20 mio. kr. til på bundlinjen sidste år. Koncernen har ellers traditionelt genereret varierende, tocifrede millionoverskud. Forklaringen er, at selskabet måtte sende flere penge ud til de prispressede danske fragtmænd, som udfører transporterne for koncernen.
Også Frode Laursen Gruppen, der trods alt har Top 100-analysens fjerdehøjeste overskudsgrad, og Leman gik tilbage på bundlinjen sidste år. Med til historien hører, at Leman med 2015-resultatet overgik forventningerne til året med 12 procent. En præstation, der skal ses i lyset af opkøbet af Dan Cargo forrige år. I årsrapporten meddeler ledelsen, at Leman allerede i slutningen af 2015 begyndte at realisere en række af de planlagte synergieffekter af opkøbet.
Det samlede indtjeningsdyk i branchen er også konsekvensen af mange mindre fald hos størstedelen af de speditører, der gik tilbage sidste år. Det gælder dog ikke Deutsche Bahn-ejede Schenker, der mere en halverede sit resultat i 2015.
Andre har vind i sejlene
Scan Global Logistics (SGL) er vokset støt i Danmark de seneste fem år og er nu fjerdestørst i branchesegmentet målt på omsætning og femtestørst målt på antal ansatte. I 2015 udmærkede SGL sig igen med en vækstrate over branchegennemsnittet med en fordobling af resultatet før skat til følge.
Også Freja og Dachser kan se tilbage på fem kontinuerlige år med vækst på toplinjen. Hos begge aktører kastede det fordoblede bundlinjer af sig sidste år. Begge aktører så især Sverige og Norge bidrage positivt til årsresultatet. Mens de danske aktiviteter også udviklede sig positivt for Dachser, levede det danske marked ikke helt op til forventningerne for Freja.
Fiskespecialisten Thermo-Transit blev ultimo 2015 delvist opkøbt af den litauiske transportkæmpe Girteka. Med den nye investor om bord regner Thermo-Transit med at udbygge den markedsposition, der sidste år mundede ud i en tredobling af bundlinjen.
Artiklen er en del af temaet Top 100.