23948sdkhjf

Der er brug for store IT-investeringer

Fra manuel til digital transportbranche. Logistik-branchen har brug for store investeringer i teknologi, mener IT-direktør i transportvirksomhed.
Hvis danske logistikvirksomheder skal klare sig i konkurrencen og ruste sig mod potentielle trusler fra nye prisportaler eller andre digitale aktører, skal der investeres tungt i IT og udviklingen af medarbejderne.

Det mener Kuno Lange Jensen, der er IT-direktør i Scan Global Logistics (SGL). Han har selv en luftfartsbaggrund og mener, at den udvikling, som luftfartsselskaberne har været igennem, vil ramme logistikbranchen.

- Transportbranchen er traditionelt meget papir-drevet, hvor dokumenter som AWB’er som skal udskrives i mange eksemplarer, siger Kuno Jensen.

- De, og mange andre processer, har vi i Scan Global Logistics rykket over til at være digitale. Det sparer os for flere millioner kroner hvert år og giver medarbejderne tid til at skabe mere værdi for kunderne.

Selskabet har også udviklet et web-akademi for medarbejderne, så alle SGL-kontorer over hele verden får en ensartet og udførlig træning i at bruge IT. Erfaringen er, at hvis uddannelsen i nye systemer ikke er grundige nok, taber virksomheden en del af effektiviseringsgevinsten.

Scan Global’s omsætning er vokset med 56 procent til 3,2 milliarder kroner siden 2011, mens antallet af medarbejdere kun er steget med omkring 20 til godt 700 i den samme periode. Overskuddet er også vokset, og en del af den vækst, skyldes IT, mener Kuno Jensen.

Bagud teknologisk

Udvikling af systemer og uddannelse af medarbejderne er essentiel, fordi logistik- og transportbranchen på mange måder er bagud teknologisk set. Alt for meget bliver stadig printet og håndbåret rundt mellem medarbejderne.

En optælling lavet af Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) i maj 2016, viste for eksempel at hver sjette vognmand ikke har en hjemmeside.

- Transport- og logistikvirksomhederne er nødt til at rykke sig for at følge med konkurrenterne og ikke kun for at hente besparelser i deres egne interne processer, siger Mark Kristensen, direktør i CON-LINQ, der er IT-leverandør til Scan Global Logistics og specialist i IT til logistik-branchen.

- Som privat forbruger er mange mennesker vant til at kunne booke eller købe ting online og have stor prisgennemsigtighed, nemt og bekvemt. Den forventning om brugervenlighed og overskuelighed tager de med sig på deres arbejdsplads, siger Mark Kristensen videre.

Spørgsmål om overlevelse

Samtidig er priserne under pres. Logistikvirksomhederne har to muligheder: Enten skal de øge værdien af deres service for kunderne eller også skal de reducere deres egne omkostninger. Digitalisering er vejen til at nå begge mål.

I Dansk Industri er man enige.

- Det vil få konsekvenser, hvis sektoren ikke bliver digitaliseret i tilstrækkeligt omfang, siger Lars William Wesch, branchedirektør i ATL.

- På et marked med hård priskonkurrence gælder det i endnu højere grad om at optimere driften og øge produktiviteten. Derfor er det ikke et område, som man kan sidde overhørig.

Give kunderne en pris

Hos SGL har man blandt andet valgt at investere i at gøre prisen for deres ydelser centralt tilgængelige.

- Det kan måske lyde banalt, men tidligere var dét at få en konkret pris på en service ikke noget SGLs sælgere kunne give på et split-sekund, siger Kuno Jensen.

- Speditørerne skal løbende indhente priser fra de forskellige transportvirksomheder, rederier, flyselskaber og vognmænd. Tidligere var det et manuelt tastearbejde. Priserne fra for eksempel rederierne kunne ændre sig ugentligt og skulle overføres manuelt fra forskellige Excel-ark. Det er et meget tidstungt arbejde.

- I dag er de nyeste priser kun et tast væk for SGL-medarbejderne.

Google investerer

Forventningen hos SGL og CON-LINQ er, at nogen før eller siden, vil lave en online-markedsplads som Momondo, men bare til fragt. Den markedsplads kender de fleste, når der skal bookes flybilletter.

- Man kunne forestille sig, at en vognmænd vil kunne udbyde sin services direkte til slutkunden uden om speditørerne, siger Kuno Jensen.

- Google har allerede set potentialet og har investeret i den amerikanske virksomhed Flexport, der har til hensigt at fjerne telefonopkald, fax og excel-ark fra processen. De vil flytte alt arbejdet over på deres online platform.

Stadig brug for speditører

Kuno Jensen forventer dog ikke, at speditører vil blive overflødige, heller ikke hvis der kommer en revolutionerende ny online-platform på markedet.

- Mange standardopgaver vil formodentlig rykke online; men i modsætning til private flypassagerer er international fragt mere komplekst. Man skal for eksempel håndtere forskellige toldregler. Desuden er der en forskel i, hvordan man agerer i business-til-business markedet, og hvordan man servicerer privatforbrugere. Derfor vil der stadigvæk være brug for speditører.

Må udvikle IT-afdelingen

Hos SGL har man indset, at man til stadighed er nødt til at udvikle IT-afdelingen.

- Man må investere i innovation og digitalisering, ellers kan det få barske konsekvenser, mener Kuno Jensen.

- Hvem ved, om vi en dag bliver udkonkurreret af en virksomhed, som vi slet ikke har hørt om i dag, siger han og henviser til Dansk Industri, som siden 2015 har kørt en digitaliseringsindsats, der skal sikre, at danske virksomheder er med i den forreste digitale bølge.

- Det er vigtigt, at vi følger med udviklingen. Digitaliseringen er vigtig, ikke kun for transportfirmaerne og transportbranchen, men for hele Danmark.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205