23948sdkhjf

Kom så med lovforslaget om varebiler!

S og DF rykker regeringen, mens Hans Chr. Schmidt vil lade et udvalg forberede godskørselsloven for varebiler.
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti vil have et lovforslag og ikke et udvalg om en godskørselslov for varebiler under 3500 kg.

Både Christian Rabjerg Madsen (S) og Kim G. Christiansen (DF) forventer en redegørelse inden jul om, hvordan beslutningsforslaget skal omsættes i lovgivning. De kigger forgæves efter lovinitiativet i lovprogrammet.

Før sommer vedtog et stort flertal et socialdemokratisk beslutningsforslag, der pålægger regeringen at fremsætte et lovforslag, der udstrækker godskørselslovens principper til varebiler. Flertallet udgøres af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og SF med tilsammen 124 folketingsmedlemmer.

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V), som er en arg modstander af et sådant lovforslag, nedsætter et udvalg med brancherepræsentanter, der "skal se på indførelse af lovgivning for varebiler, der kører for fremmed regning".

Den manøvre kalder DTL for et hjørnespark.

Lovforslag om et år

Hans Chr. Schmidts plan er et lovforslag i oktober næste år, hvis transportkommissær Violeta Bulc ellers har fremlagt sin vejpakke, som ventes i begyndelsen af det nye år.

Udvalget skal især kigge på de økonomiske konsekvenser for virksomhederne.

- Uanset hvad bør tiltag fra dansk side afvente en afklaring af diskussionen på EU-plan, så der sikres en koordinering af tiltagene, erklærer Hans Chr. Schmidt.

Flertal kræver hurtigt forslag

- Et flertal har vedtaget et beslutningsforslag med henblik på at få det hurtigt omsat i konkret lovgivning. Dels undrer jeg mig over, at der ikke ligger et lovforslag nu, dels vil jeg kraftigt opfordre Hans Chr. Schmidt til at fremsætte det lovforslag, siger Christian Rabjerg Madsen.

Han var drivkraften bag det vedtagne forslag, der sigter på at få styr på social dumping i markedet for kurérkørsel.

- Det er aparte, at ministeren har travlt med at tilkendegive sin holdning til beslutningsforslaget. Han skal forholde sig til, at et flertal i Folketinget har vedtaget beslutningsforslaget. Det er efterhånden en kedelig tendens, at regeringen ikke tager vedtagne beslutninger alvorligt nok, siger S-ordføreren.

- Hvis EU-kommissionen er klar med noget i starten af det nye år, må vi diskutere, hvordan de ting passer sammen. Jeg er ikke ultimativ, men kommissionen må ikke blive en undskyldning for ikke at foretage sig noget i forbindelse med dette beslutningsforslag, der er vedtaget, understreger Christian Rabjerg Madsen.

- Der er stadig et flertal, der synes, at der skal være en regulering af de små varebiler. Jeg har henstillet til ministeren, at han får lavet et det lovforslag, fastslår Kim G. Christiansen.

- Det er en dårlig at vente på EU-kommissionens vejpakke. Der går alt for lang tid. Generelt har jeg jo ikke lyst til at vente på EU-lovgivning, siger han.

Tilladelsesgebyr

Hans Chr. Schmidt fremhæver udgifterne ved at indføre særlige godskørselsregler for varebiler. Han har ingen penge til kontrol. Hvad siger forslagstillerne om økonomi og gebyr?

- Det er ikke branchens forventning, at det bliver voldsomt dyrt. Det kan klares inden for almindelige, rimelige gebyrstørrelser ligesom i lastbilbranchen, siger Christian Rabjerg Madsen. Det kunne ligefrem blive en gevinst for staten og de varebilschauffører, som har orden i sagerne.

Udgifter kan ikke være det store problem, istemmer DF’s trafikordfører.

- Politiet kører på vejene i forvejen. Man skal jo betale for en tilladelse, og nogle af de penge kan bruges til kontrol, siger Kim G. Christiansen.

Hvad skal udvalget skal

- Udvalgsarbejdet skal have fokus på, om det ønskede formål - at bekæmpe sort arbejde, socialt bedrageri og beskæftigelse af illegal arbejdskraft samt at bidrage positivt til trafiksikkerheden - kan opnås ved den ønskede lovgivning, eller om der skal noget helt andet til, forklarer Hans Chr. Schmidt i en pressemeddelelse.

Videre vil han sikre, at håndværkere ikke rammes.

Endelig skal udvalget studere udenlandske erfaringer med regulering af varebiler, herunder de EU-retlige aspekter ved at omfatte udenlandske varebiler af en tilladelsesordning.

Alliancer ændret efter valget

Hans Chr. Schmidt retfærdiggør sin skepsis med henvisning til forgængeren Magnus Heunicke (S), der før folketingsvalget - og regeringsskiftet - afviste Dansk Folkepartis lignende forslag. Kun DF stemte for i februar sidste år.

Den massive afvisning skyldtes mestendels, at en rapport var undervejs, som den daværende SR-regering havde aftalt med SF og Enhedslisten.

Det radikale Venstre stemte også nej i anden omgang den 31. maj sammen med Liberal Alliance, Det konservative Folkeparti samt Venstre.

DF sikrede flertallet for S-forslaget, da transportkøberansvar og hviletid efter svensk model blev pillet ud.





Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093