Sværvægtere til Royal Arctic Line
Kæmpe ordre på transportmateriel til det grønlandske rederi.
Seks nye Konecranes reachstackere, en Terberg RT223 og otte containerchassiser lød ordren på, da rederiet Royal Arctic Line bestilte heavy duty-materiel hos N.C. Nielsen. Dermed er der leveret nye maskiner og materiel, der kan sikre gods til og fra en ny havneterminal i Nuuk.
(foto: N.C. Nielsen)
To af reachstackerne skal køre på havnen i Aalborg, mens det resterende heavy duty-materiel skal gøre tjeneste på en ny containerterminal i Nuuk, der forventes indviet i starten af 2017.
Royal Arctic Line har enekoncecession på al søtransport af gods til og fra Grønland og mellem de grønlandske byer og bygder. Rederiet, der blev stiftet i 1993 og ejes 100 procent af Grønlands Selvstyre, er dermed en livsnerve i det grønlandske samfund. Med eneretten på søtransport følger en række forpligtelser om anløbsfrekvens, kapacitet og forsyningssikkerhed.
Investeringen i det nye materiel skal ses i lyset af den nye Sikuki Nuuk Harbour, der er etableret med nye kajanlæg, værksteder, containerbagland, pakhuse og hovedkontor for Royal Arctic Line. Hele området kommer til at fungere som en hub for alt gods ind og ud af Grønland. Materiellet fra N.C. Nielsen har en 10-årig investeringshorisont og nøje specificerede krav.
Behov for containerhåndtering
- Den nye terminal i Nuuk har skabt et behov for containerhåndtering. Det behov har vi kortlagt meget nøje, fortæller værkstedsleder Jens Nielsen fra Royal Arctic Line.
- Det førte til nogle ret præcise specifikationer på udstyret, som på alle måder skal fremtidssikre driften. Vi valgte N.C. Nielsen, da de kunne opfylde alle vores tekniske og økonomiske krav.
Royal Arctic Line havde blandt andet behov for at reachstackerne kunne løftes ombord på et fragtskib og sejles til Grønland.
Derfor “landede” de fire Konecranes reachstackere på 70 ton pr. styk, så skibenes egne kraner kan løfte maskinerne ombord på turene rundt i Grønland.
Reachstackerne blev også forsynet med systemet Truconnect, så alt fra dæktryk til dieselforbrug løbende kan måles og optimeres med trådløs forbindelse.