Transportkommissær: 2017 bliver et travlt år
EU-Kommissionen løftede i denne uge sløret for, hvad vi kan forvente af arbejdet i 2017. Og der er lagt op til et ambitiøst program, som vejtransportens brancheorganisation ITD forventer sig meget af.
Specifikt for vejtransporten vil kommissionen fortsætte arbejdet med at reducere lastbilens udledning af emissioner, udbygge de intelligente transportsystemer samt sikre ordentlige og klare arbejdsforhold i den grænseoverskridende transport og logistik.
Kommissæren gjorde i den forbindelse meget ud af at fremhæve behovet for fælles og balancerede løsninger, som hun anser for den eneste holdbare fremgangsmåde, hvis alle skal stilles tilfredse.
Dansk opbakning
ITD bakker overordnet op om kommissionens tilgang.
- ITD har længe været fortaler for, at al lovgivning for den europæiske transport tager udgangspunkt i fælles regelsæt. Det gælder for eksempel mindsteløn, hvor vi i dag ser konsekvenserne af forskellige nationale regler og administrative krav i forbindelse med dokumentation af aflønning. Det er vanskeligt for både virksomhederne og chaufførerne at navigere i, siger public affairs chef i ITD, Karen Roiy.
Violeta Bulc lagde i sin præsentation heller ikke skjul på, at meget kan hentes, hvis blot de nationale myndigheder fremadrettet fortolker og implementerer reglerne ens på tværs af de nationale grænser.
Det stiller store krav til en klar og veldefineret lovgivning på blandt andet udstationeringsområdet, som i dag forvaltes forskelligt fra land til land.
- Det er fuldkommen essentielt, at kommissionens lovforslag om regulering af transport i det indre marked lander ordentligt. Selvom vi har ventet længe på at få klarhed på en række områder i transport- og logistikbranchen, er det vigtigere at få gennemarbejdet lovgivningen, så vi undgår indviklede regler, der ikke kan håndhæves, siger Karen Roiy.
Kilde: ITD