2016 bliver et drabeligt år for højresvingsulykker
En cyklist kører ligeud i et lyskryds, mens en lastbil svinger til højre, og det ender i et fatalt sammenstød.
De såkaldte højresvingsulykker har i år kostet syv mennesker livet. Året kommer derfor til at stikke ud som et mere drabeligt år end både 2015 og 2014, hvor to mennesker blev dræbt i alt.
Marianne Foldberg Steffensen, der er leder af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet, fortæller, at antallet af højresvingsulykker dog generelt er faldet de seneste ti år.
Men enkelte år stikker ud.
- Vi kan se i statistikken, at vi har to til tre gode år, som er efterfulgt af nogle år, hvor man ser en stigning i antal dræbte.
- Tit handler det om, hvor meget vi italesætter højresvingsulykkerne, laver kampagnearbejde og ændrer vejdesign som for eksempel cykelbokse, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Der har de senere år været flere tiltag for at få antallet af ulykker ned. Sidste år er der eksempelvis blevet etableret såkaldte cykelbokse.
Boksene er en malet firkant, der ligger som afslutningen på en cykelsti frem mod et lyskryds.
Her kan cyklisterne placere sig umiddelbart foran de biler, der er på vej mod højre, og dermed være mere synlige.
- Vi skal til at evaluere cykelboksene. Indtil videre har der ikke været nogle ulykker i de kryds, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Både cyklist og lastbilchauffør kan være med til at undgå ulykkerne, forklarer hun:
- For både lastbilchauffører og cyklister handler det om at give sig god tid til at svinge og til at orientere sig.
En af årets ulykker skal torsdag behandles i Københavns Byret. Her risikerer en lastbilchauffør at få en bøde og en betinget frakendelse af kørekortet.
Ulykken skete i marts, hvor en kvindelig cyklist dræbt, da en lastvogn ramte hende i et kryds i Dragør.
/ritzau/
Kilde: /ritzau/