Derfor overtog BMS Torben Rafn
Det bliver den meget erfarne BMS-direktør Fin Vandborg, som nu også sidder for bordenden, når kursen skal lægges for Torben Rafn A/S. Han er bestyrelsesformand i det nye Torben Rafn A/S, der er et 100% ejet datterselskab af BMS.
Til Transportmagasinet fortæller han her lidt om, hvorfor BMS gik ind og overtog Torben Rafn.
- Vi har haft et fantastisk godt samarbejde med Torben Rafn & Co i mange år. Vi har brugt deres ekspertise inde for blokvognstransport, vindmølletransport og deres almindelig transport. Vi blev noget nervøse, da vi pludselig så, at en af vores gode leverandører var ved at forsvinde.
- Desuden passer Torben Rafn perfekt ind i BMS. Vi er både et kranfirma og et transportfirma, men på et lidt andet niveau. Vi er også et bakse- og riggefirma, der udfører mange maskinflytninger.
- Vi vidste også godt, at sværgodsbranchen har det meget svært i Danmark i øjeblikket; men vi var ikke klar over, at Give Goodwind også ville gå konkurs to dage efter Torben Rafn. Det bekræfter bare, at den frygt vi havde, holdt stik. Vi ser et helt transportområde, som er ved at kollapse. Derfor har vi samlet Torben Rafn op, siger Fin Vandborg.
Han er nu gang med at forvandle Torben Rafn en rentabel sværgodsforretning, som bliver lidt mindre, men til gengæld super professionel.
- Vi vil lave en forretning, der har råd til at sige nej tak, hvis en opgave ikke er rentabel, som Fin Vandborg udtrykker det. Det med rentabiliteten har knebet. Vi er derfor i gang med at sælge noget af materiellet og konsolidere sværgodsmarkedet.
Fortsætter i Sommersted
BMS har overtaget Torben Rafns' materiel, domicilet i Sommersted og de fleste af medarbejderne. De udenlandske selskaber med udenlandske medarbejder er ikke overtaget.
- Bygningerne er gode, og tingene fungerer godt her i Sommersted, så her starter vi op. Hvad der sker senere, ved vi ikke endnu, siger Fin Vanborg, som ellers er i fuld gang med at snakke med kunderne. De har taget rigtig godt imod de nye ejere, fortæller han.
Branchen har det svært
Transportmagasinet: Hvad er der sket, siden vindmølletransporterne har været hårdt ramt det seneste års tid?
- Det er ikke bare den seneste års tid, at branchen har haft det svært, svarer Fin Vandborg.
- Der har været fire store transportører af vindmøller herhjemme, og alle fire har haft det skidt - og to af dem er gået konkurs nu. Så det er ikke bare sket på et år. Det er en udvikling, der været undervejs i flere år.
- Priserne har været for dårlige - og ikke mindst betingelserne har været for dårlige, siger Fin Vandborg.
- Det er vi nødt til at få rettet, så det kan lade sig gøre for alle parter at leve af det. Der har måske været en lille nedgang i antallet af vindmølletransporter det seneste år. Den situation er naturligvis noget, man skal tilpasse sig til; men det store problem har været priserne og betingelserne. Dem skal vi have mere fokus på. De skal være i orden, så man kan levere et ordentligt stykke arbejde.
- Og så vil vi også arbejde på at lave nogle længerevarende aftaler. Det er jo meget dyrt udstyr, vi bruger. Hvis vi skal investere i det, skal vi have et længerevarende samarbejde med vores kunder. Ellers er det ikke forsvarligt.
- Som nævnt har vi talt med mange af kunderne efter overtagelsen af Torben Rafn, og de ser meget velvilligt på de ting, vi vil have rettet, slutter Fin Vandborg.