Arla udskyder brug af alternativt brændstof
Arla Foods Danmark har et mål om at nedsætte deres totale, nuværende CO2-udledning med 25 procent i 2020 for hele virksomheden. Det gælder også på hele transport- og logistikområdet. Derfor ville det være attraktivt for firmaet at kunne gøre noget på brændstofområdet, for at nedbringe CO2-udledning.
Mejerivirksomheden har allerede reduceret sin CO2-udledning med 26 tons årligt pr. mælketransport. Det skyldes, at der de senest år er ændret på den tilladte totalvægt for lastbiler så man i stedet for 48 kan fragte 56 ton. Det betyder, at Arla siden 2011 har sparet 25.000 kilometer på landevejene pr. mælketransport om året.
- Vi har endvidere optimeret på chaufførers kørestil som giver mindre brændstofforbrug og andre tiltag som har reduceret CO2 med 12 tons pr. mælketransport pr. år, siger logistikchef i Arla, Peter Sørensen.
Olie og rasp i tanken
Frem mod 2020 skifter Arla også alle trailere til større udgaver, som vil betyde en besparelse på 800.000 liter diesel, svarende til 2100 tons CO2. Og Arla Foods ville gerne reducere udledningen yderligere ved at gå over til et mere miljøvenligt brændstof.
Derfor har firmaet testet dieseltypen HVO, der står for Hydrogeneret Vegetabilsk Olie. En biofremstillet diesel som fremstilles af planterester og raps eller palmeolie. Ved at benytte 25 procent HVO i brændstofstankene vil man kunne reducere CO2 udslippet med næsten 90 procent.
- Vi har testet det i en måned og vi var egentlig glade for det. Det kan hældes direkte på lastbilerne 1:1 uden ændringer. Det ville være en god måde at nå vores miljømål for 2020, men der er forskellige problemer, som gør det vanskeligt at udføre, siger Peter Sørensen og forklarer:
- For det første er der ikke nogle steder vi kan tanke det i Danmark. For det andet så betyder afgifterne, at det er en krone dyrere pr. liter i forhold til almindelig diesel. Med et forbrug på 15 millioner liter diesel om året, er det ikke svært at regne ud hvor meget mere omkostningerne bliver for os.
Håber på lavere afgifter
Peter Sørensen forklarer, at man i Arla Foods håber, at afgifterne på HVO kan sænkes, så det måske kan blive realistisk i fremtiden at gennemføre en ændring, ligesom det er sket med vægtgrænserne. Arla har også undersøgt andre alternative drivmidler som hybrid og el, men disse teknologier egner sig endnu ikke til transportbranchen.
- Det kræver jo 500 hestekræfter, når det handler om tankbilerne, der henter mælk. Det er ikke noget, som er muligt hverken med hybrid eller el, så vi skal en anden vej, siger Peter Sørensen og fortæller at den type teknologier har andre svagheder i forhold til transport og logistik.
- Vores biler kører 24 timer i døgnet. Det skal være muligt at tanke dem på få minutter. Derfor er el umuligt, da det tager for lang tid at lade bilen op, slutter han. n