Den liberale kriger
"Læringskurven var stejl for mig", sagde en af de fire afgående ministre, da Danmark fik ny VLAK-regering den 29. november.
Nødvendigvis bliver læringskurven også stejl for Liberal Alliances Ole Birk Olesen. Han har overtaget et ministerium for transport, bygninger og boliger - uden at have politisk erfaring på disse områder bortset fra et kortvarigt boligordførerskab.
Ole Birk Olesen mødte med tre mærkesager på transportområdet:
1. Flere og bedre veje.
2. Flere togstrækninger udsættes for konkurrence.
3. Liberalisere hyrevognslovgivningen.
Når det handler om infrastruktur står regeringen (VLAK) uden for de to store forlig om henholdsvis togfonden og kollektiv trafik. Derfor søger de tre regeringspartier en vej uden om statskassen, når de skal have finansieret Ole Birk Olesens mærkesag nr. 1: flere veje.
De kan bygges af private investorer. Derfor lægger ministeren op til brugerfinansiering af nye infrastrukturprojekter via offentligt-privat partnerskab(OPP) og privat finansiering.
- Ideen er at se, om der er nogen gode infrastrukturinvesteringer, som vi ikke har råd til at lave nu, men som vi eventuelt ville få råd til at lave hvis vi inddrog private investorer. Det skal undersøges, siger Ole Birk Olesen.
Større vægt på rentabilitet
Han varsler, at den samfundsøkonomiske nytte skal højere op i vurderingen af vej- og andre infrastrukturprojekter.
- Det er fornuftigt at udbygge infrastrukturen netop i en tid, hvor staten kan låne penge meget billigt, siger Ole Birk Olesen.
- Hvis der er en betydelig større samfundsøkonomisk afkast ved at lave investeringer end den rente, som man skal betale ved eksempelvis at optage et lån, så ville enhver virksomhed gøre det. Så bør staten måske også gøre det, fortsætter han.
Det er dog ikke ensbetydende med, at vejprojekter tages i den rækkefølge, hvor samfundsnytten er højest.
- Man skal have øje for samfundsnytten. Det skal være en meget væsentligt grundlag for beslutningen. Andre ting kan også spille ind. Der kan også være områder af landet, hvor man er underbemidlet i forhold til en god infrastruktur, medgiver han.
Transportmagasinet: Vil lokale ønsker og trafikordførernes valgkreds stadig have betydning for forhandlerne?
- Lokale ønsker har altid betydning for den måde, forhandlerne agerer på. Jeg vil gerne prøve at trække i en anden retning, hvor det har mindre betydning, svarer Ole Birk Olesen.
Banekonkurrence
Flere konkurrenceudsatte togstrækninger kommer under alle omstændigheder senest i 2029, for det er vedtaget i EU's jernbanepakker. Indtil videre skal hovedstrækningerne friholdes, er den overvejende holdning hos de øvrige partier.
- Overordnet skal staten ikke drive erhvervsvirksomhed, som lige så godt kan drives af private. Jeg tror ikke, at hverken politikere eller embedsmænd er særlig gode til at drive forretning, mener Ole Birk Olesen.
”Regeringen ønsker en markant udvidelse af brugen af udbud i jernbanetrafikken. På kort sigt ved at udvide det kommende genudbud i Midt- og Vestjylland, så det omfatter en større del af togtrafikken," hedder det i regeringsgrundlaget.
Næste år indkalder Ole Birk Olesen indkalder partierne til forhandling næste år om en samlet plan for "en moderne, effektiv og markedsorienteret jernbane".
Tæt på taxaforlig uden LA og K
Hyrevognsliberaliseringen handler ikke mindst om UBER og lignende selskaber. Det er måske nøglen til at forstå, at Ole Birk Olesen og Liberal Alliance satte sig på det trafikale ministerium.
To døgn efter ministerskiftet skulle alle partierne have mødtes på Hans Chr. Schmidts (V) kontor, og den politiske meteorologi regnede med, at Liberal Alliance og Konservative ville forlade forhandlingerne på målstregen.
Nu sidder den UBER-glade Ole Birk Olesen som forhandlingsleder og kæmper for en åben hyrevognsbranche med adgang for andre aktører.
Næringsfriheden – lov til at starte og køre en forretning - bør også gælde på hyrevognsområdet, pointerer han.
- Det er ærgerligt, at vi har en lovgivning, som i dag sørger for, at det hele er så fastlåst. Vi taber velfærd forstået som privat velfærd ved at der ikke er et tilbud, som folk efterspørger, erklærede han ved ministerskiftet.
DF tager afstand fra taxaudspil
Hans første udspil er netop liberalisering af taxabranchen – og det er langt mere liberalistisk end forgængerens udkast.
Hans Chr. Schmidts oplæg sigtede på en aftale med Socialdemokratiet. I stedet har Ole Birk Olesen skabt kant til både DF og S, da han den 13. december fremlagde taxaudspillet sammen med erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V).
DF var ikke sene til at kommentere oplægget: "Blåstempling af Uber!" "Ministeren vil smadre hele taxabranchen!"
Det bliver spændende at se, om han kan få DF med i en aftale sammen med Radikale og Alternativet. Ellers vil han i denne og andre sager blive sat på plads af DF og S, hvis de to partier danner fælles front.
Storebælt bliver ikke gratis
Den liberalistiske minister er blevet indhentet af adskillige tidligere udtalelser, som han afpararerer med henvisning til sin ny rolle som talsmand for regeringsgrundlaget. Det gælder eksempelvis Storebælt, hvor ministeren tidligere har været varm tilhænger af, at broafgiften helt skal fjernes.
- Jeg repræsenterer regeringens politik nu, og regeringen har ingen ambitioner nedskrevet i regeringsgrundlaget på nuværende tidspunkt om, at det skal være gratis at køre over Storebælt, svarer han.
Højere fart – lavere profil
Ellers mener den nye transportminister, at den lovlige fart skal op til 120 eller 130 km/t på flere motorveje og 90 km/t på nogle landeveje.
Det er de tre partier i den ny regering - Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti – enige om i deres regeringsgrundlag; men det er ikke sikkert, at han kan finde flertal for den mærkesag.
Som en kommentar fra branchen, mener DI Transports Michael Svane, at Ole Birk Olesen er en stjernespiller.
- Vi får en ny spændende mand. Jeg føler mig lidt som en fodboldtræner, der får en ny stjernespiller på holdet. Det giver mulighed for nye spiloplæg og taktik.
- Vi har et stærkt afsæt for transport og infrastruktur i regeringsgrundlaget. Man lægger op til øgede investeringer med afsæt i samfundsøkonomi, og der er fornyet fokus på alternativ finansiering herunder brugerfinansiering.
- Der sættes flere ord på den midtjyske motorvej, og man understreger, at der skal en nødvendig udbygning af E45, fremhæver Michael Svane.