Danmark stævnet om cabotage
Det gælder alene spørgsmålet om, hvorvidt en cabotagetur kan bestå af flere læssesteder og flere lossesteder – men ikke begge dele, som den danske regering også har holdt fast i.
Fristen for Danmarks indgivelse af svarskrift i sagen er fastsat til 6. januar, og nu har regeringen i et notat til Folketingets Europaudvalg og Transportudvalg kridtet banen op med hensyn til chancerne for at vinde sagen. Og står det til regeringen er chancerne små:
Regeringen vurderer nemlig, at der er en ”væsentlig risiko” for, at Kommissionen kan få medhold i sin påstand om, at Danmark har tilsidesat forordningen ved at fastsætte, at en cabotagekørsel kan bestå enten af flere læssesteder eller af flere lossesteder, men ikke begge dele.
DTL: Stå fast
- Det her notat kan læses som om, regeringen vakler i troen, men jeg vil stærkt opfordre den til at stå fast, udtaler DTLs administrerende direktør Erik Østergaard, der ikke mener, at man på den måde kan analysere sig til chancerne ved EU-domstolen.
Regeringen henviser i notatet til, at cabotagekørsel efter Kommissionens opfattelse kun kan anses for at være i overensstemmelse med forordningen, hvis der blandt andet foreligger et klart bevis for ”hver transport”, ”afsenderens navn” og ”modtagerens navn”.
Samtidig lægger Kommissionen ifølge notatet til grund, at hver cabotagekørsel skal kunne dokumenteres med ét transportdokument. Regeringen konkluderer, at det må være på den baggrund, at Kommissionen finder, at en cabotagekørsel kan indebære både flere læssesteder og flere lossesteder.