23948sdkhjf

Snorkende chauffører får ny chance

Chauffører, der lider af søvnapnø, har hidtil ofte afholdt sig fra at lade sig undersøge og behandle

Hvis du snorker så førerhuset vibrerer, så er der godt nyt.

Nye regler fra Transportministeriet opstiller nu en række kriterier for søvnapnø, der i praksis betyder, at der skal ske en lægefaglig vurdering, før der udstedes kørselsforbud. Man vil altså ikke længere risikere et øjeblikkeligt kørselsforbud hos lægen, blot lidelsen bliver nævnt i konsultationsværelset.

Reglerne træder i kraft 1. januar.

Fornyelse af kørekort går gennem lægen

Det fremgår af de nye regler, at førere, der lider af ”udtalt dagtræthed”, som kunne formodes at skyldes ”moderat eller svært obstruktivt søvnapnøsyndrom”, skal undersøges af egen læge eller speciallæge i relevant speciale, inden kørekort kan fornyes.

De kan rådes til – men altså ikke pålægges – at undlade kørsel, indtil diagnosen er blevet bekræftet, hvis det vurderes, at dagtrætheden har indvirkning på evnen til at føre motorkøretøj på fuldt betryggende måde.

Påvirker livskvaliteten

Underdirektør i DTL Frank Davidsen er ikke i tvivl om, at de nye regler skaber større grundlag for at afdække problemets omfang og sikre, at chauffører med lidelsen kommer under behandling:

- Obstruktiv søvnapnø er en tilstand, der blandt andet medfører stor træthed i dagtimerne som følge af manglende dyb og sammenhængende nattesøvn. Overvægt og dårlig sundhedstilstand, som vi desværre kan konstatere hos mange chauffører, kan medføre øget risiko for søvnapnø, og det påvirker sundheden, arbejdsindsatsen og livskvaliteten – og i nogle tilfælde også trafiksikkerheden. Det er både i chaufførens, vognmandens og samfundets interesse, at der tages hånd om tingene.

Men Frank Davidsen forstår godt, hvis nogle chauffører ikke har ønsket at udstille lidelsen for en læge, da det normalt vil medføre kørselsforbud på stedet.

- Nu er reglerne modereret, så der vil være mulighed for at få chaufføren udredt med hensyn til, hvor galt det er fat. Og der er rigtig gode muligheder for behandling, ved vi.

Stort tabu

Frank Davidsen har de seneste tre år deltaget i en særlig søvnapnøgruppe bestående af Rådet for Sikker Trafik, 3F, Danske Busvognmænd, Dansk Taxiråd, Dansk Erhverv, TEC og Codan Forsikring samt søvnapnøforsker Lise Tarnow og udstyrsleverandøren Maribo Medico.

Gruppens formål har blandt andet været at få mindre firkantede regler og større indsigt i forekomsten af søvnapnø hos chauffører. Her har man kunnet konstatere, at tabuet bag ved søvnlidelsen desværre er stort, for ingen ønsker at miste sit levebrød.

Søvnapnø-gruppen har med støtte fra FDE-fonden undersøgt forekomsten af søvnapnø hos medarbejdere i virksomheder, der på en eller anden måde beskæftiger sig med transport. En afsluttet undersøgelse af chaufførerne hos en større dansk produktionsvirksomhed afdækkede, at kun 44% af de undersøgte er helt fri for tegn på obstruktiv søvnapnø. Dem, der har fået konstateret lidelsen, bliver tilbudt et behandlingsforløb.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094