23948sdkhjf

DTL: Vi kan ikke leve med unfair konkurrence

- Vi vil i 2017 føre an i bekæmpelsen af den ulige konkurrence i transportmarkedet, siger DTL's formand Martin Danielsen.

I 2017 skal der fortsat kæmpes for de helt overordnede og generelle rammebetingelser for transporterhvervet. Vi kan ikke leve med unfair konkurrence!

Sådan lyder det fra DTL’s formand, Martin Danielsen her ved årsskiftet 2016/2017.

- Sager som brug af illegal arbejdskraft, omgåelse af SKAT og socialt bedrageri står øverst på vores liste over mærkesager. Det er emner, som skader alle de vognmænd, der kører efter reglerne og betaler enhver sit.

- Vi vil i 2017 føre an i bekæmpelsen af den ulige konkurrence, som de private aktører i transportmarkedet udsættes for af offentlige og offentligt ejede virksomheder. Vi kommer til at følge op på spørgsmålet om tilladelseskrav for varebiler, der kører godskørsel for fremmed regning.

Dette hænger nøje sammen med bekæmpelsen af social dumping – herunder de kommende EU-initiativer for vejtransporten. Også her gælder det, at den bane der spilles på, må være ens for alle. Vi vil arbejde for enighed om det nedbrydende, vækstødelæggende og destabiliserende i, at dem der omgår reglerne, belønnes.

DTL-formanden nævner også muligheder for at få nogle af de attraktive betingelser, som Det Blå Danmark – søfarten – nyder godt af.

- Lignende modeller for godstransporten på landjorden står højt på ønskesedlen, når vi snakker om generelle rammevilkår.

Transportbranchen binder de andre sektorer sammen. Det gælder for eksempel landbrug, industri, affald og fødevarer. Kan vi gøre det med lavere brændstofudgifter og mindre CO2-udslip til følge, så gør vi det. Derfor er der grund til at fortsætte arbejdet med at sikre øget lastekapacitet for lastbiler og bedre udnyttelse af vejinfrastrukturen og investeringer deri.

Mange højresvingsulykker

 - 2016 blev ikke et godt år med hensyn til højresvingsulykker. I skrivende stund har der været syv dræbte.

- Jeg vil derfor gerne slå et slag for, at vi i vores virksomheder gør en ekstra indsats for, at 2017 bliver et år med færre skader, færre ulykker, færre tragedier.

- DTL vil befinde sig centralt med at sætte fokus på udfordringerne, både i egne rækker og i det øvrige trafikale billede.

- Sikkerhed og lastbiler fik også en ny betydning i 2016, hvor der både i Frankrig og i Tyskland blev brugt lastbiler til at udøve terror. Vi kan ikke gardere os mod alle tænkelige scenarier, og vi kan ikke sætte os ind i alle de syge tanker, der kan gå gennem hovedet på sådanne mennesker; men det er svært ikke at blive påvirket, når de tragiske nyheder og de sørgelige billeder kommer på skærmen, og lastbilen pludselig står som redskabet i så grusom en udåd.

- Vi må forberede os på, at heller ikke vort erhverv vil gå ram forbi terrorens væsen i fremtiden. Men vi vil som altid udføre vores arbejde til samfundets bedste. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219