EU stævner Danmark i sag om regler for godstransport
De danske regler mod ulovlig kørsel med gods, såkaldt cabotagekørsel, er for skrappe og strider mod EU-reglerne. Det mener EU-Kommissionen, som nu har stævnet Danmark for EU-Domstolen. Det skriver Fagbladet 3F.
EU i varslede allerede i 2014, at en retssag var på vej mod Danmark, og nu er det altså alvor.
Den aktuelle stævning gælder alene spørgsmålet om, hvorvidt en cabotagetur kan bestå af flere læssesteder og flere lossesteder.
Lastbiler fra lande som Polen, Bulgarien, Rumænien og Litauen må gerne køre ind og ud af Danmark med varer. De må også gerne køre tre ture med gods internt i landet. Men så skal de køre ud af Danmark igen. Men ofte forbliver de udenlandske lastbiler i Danmark, hvor de kører rundt med gods til dumpingpris. Det kaldes ulovlig cabotage-kørsel.
Fagbladet har forsøgt at få en kommentar fra Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk (LA), men det er ikke muligt i dag, oplyser ministeriets pressechef Jan Thane.
Ifølge et notat fra ministeriet til Folketingets Europaudvalg og Transport- og Bygningsudvalget står regeringen dog fast på den hidtidige fortolkning af cabotage-reglerne: ”Regeringen fastholder, at den danske fortolkning af begrebet cabotagekørsel ikke er i strid med forordningen”, står der i notatet fra 16. december.
Jan Villadsen, formand for 3F's Transportgruppe, opfordrer EU-kommissionen til at tage sig sammen, så der kommer styr på reglerne.
- Så kan vi komme ud af tomrummet og videre med nye løsninger. Det er der brug for, så vi ikke bliver ved med at miste danske chaufførjob, siger Jan Villadsen.
Erik Østergaard, adm. direktør for vognmændene i DTL - Dansk Transport og Logistik, opfordrer også stærkt regeringen til at ikke vakle i troen på den danske fortolkning.
Fristen for Danmarks indgivelse af svarskrift i sagen er fastsat til den 6. januar 2017.