Vindere og tabere
Der er næppe nogen i transportbranchen, der ikke har opdaget, at vi mandag fik en ny minister i Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance. Han ankommer i ministeriet på ryggen af et ambitiøst regeringsgrundlag.
DI Transport byder den ny minister velkommen og vil samtidig sige tak til den nu tidligere minister Hans Christian Schmidt fra Venstre.
Desværre synes mediernes fokus at være på det politiske spil bag regeringsdannelsen. Hvem er vindere, og hvem er tabere?
Det er sikkert interessant for nogen, men for danske transportvirksomheder er der en hverdag, der skal fungere.
Der er pakker, der skal leveres og mennesker, der skal til og fra arbejde. Trængsel er den klart største udfordring for transportvirksomhederne. Transporten bliver markant dyrere, når vi hænger fast i trafikken, og chaufføren f.eks. ikke kan nå så mange leveringer på ruten.
En ny rapport fra Vejdirektoratet viser, at trafikken på statsvejene fra 2014 til 2015 steg med 4,2 %. Fokus burde derfor være på, hvordan både veje og den kollektive transport løfter vores stadig stigende behov for mobilitet. Regeringsgrundlaget er et godt udgangspunkt med anvisning af konkrete løsninger.
Ny teknologi vil også give os nye muligheder, som vi bør blive bedre til at udnytte.
Og så må det ikke glemmes, at samfundsøkonomien er helt afhængig af, at vi har gode forbindelser til de internationale markeder. Det er derfor vitalt, at den nye regering aktivt fortsætter arbejdet med en dansk luftfartsstrategi.
Mobilitet, vækst og velfærd hænger sammen. Det er dér, spørgsmålet om vindere eller tabere for alvor bliver relevant.
Kilde: DI Transport
Artiklen er en del af temaet Debat.