Lotra vil have Djøf'ere, ikke chauffører
Fornylig tog 18 djøf-kandidater, der er uddannet inden for jura, økonomi, kommunikation og salg/marketing, imod Dansk Erhverv og Djøf’s invitation til en rundtur med Virksomhedsbussen til tre vidt forskellige virksomheder.
En af dem var Lotra A/S, hvis firmanavn er en sammentrækning og forkortelse af ordene ”logistik” og ”transport”. Virksomheden beskæftiger sig fortrinsvis med affaldshåndtering og -sortering samt kran- og entreprenørkørsel, salg af sand, sten og grus samt genvindingsmaterialer. Lotra udfører også vintertjeneste samt forskelligt containerkørsel.
Lotra A/S ejes af vognmand Lars Holger Hansen, der grundlagde virksomheden i år 2000 med en enkelt lastbil. Siden er Lotra vokset via dels organisk vækst på det private marked, dels gennem kommunale kontrakter og dels ved opkøb af andre virksomheder i branchen.
Fra trælast til lastbiler
I dag er medarbejderstaben på 52, og vognparken tæller i alt 32 lastbiler. Pt. bygger Lotra nye værksteds-, kontor-, møde- og medarbejderfaciliteter, og pladsen til sortering og oplagring af affald til genvinding udvides i 2017 fra de nuværende 67.000 til 100.000 kvadratmeter.
I fjor var Lotra vokset til en størrelse, hvor vognmand Lars H. Hansen besluttede, at der skulle personer med andre kompetencer til at lede virksomheden. Han ansatte den 33-årige Ejnar C. Andersen som direktør og med en fortid i trælastbranchen.
Strategien går ifølge Ejnar C. Andersen på at nå en betydelig vækst i løbet af de næste 5 år:
- Markedsvilkårene er, at enten bliver vi større, eller også bliver vi mindre - og vi vil være større, men ikke for enhver pris. Det er først og fremmest indtjeningen, der er succeskriteriet, og den skal følge med omsætningen, understreger han.
Tilstede i hele Jylland
Lotra tilbyder sine services i hele landet, og kører med egne biler i en radius fra Kolding, der nu dækker Jylland fra grænsen og til Aarhus. Det resterende dækkes af samarbejdspartnere:
- Vores kunder efterspørger, at vi selv kan påtage os opgaver over hele Jylland. Det er målet, at vi dækker alle større byer senest i 2021.
I det hele taget stiller både kunder og myndigheder større og større krav til Lotra og de øvrige aktører i branchen. Det gælder både med hensyn til fleksibilitet, miljøcertificering, kapacitet, driftssikkerhed, specialopgaver - og naturligvis pris.
Direktør uden stort kørekort
Der er brug for at mobilisere al den omkostningsbevidsthed, der kan opdrives i virksomheden for at kunne begå sig i branchen. Eksempelvis får chaufførerne bonus, hvis de kører uden at få skader.
Ifølge Ejnar C. Andersen er der dog én omkostning, der overtrumfer alle de øvrige:
- Det er en vogn, der står stille, eller ikke har returlæs. Det er den helt store omkostning.
Han får dog ikke selv bonus for at køre uden skader, for direktøren har slet ikke stort kørekort:
- Det er nok mest en fordel, at jeg ikke har det. For det betyder, at jeg har en anden og mere overordnet tilgang til de beslutninger, jeg som leder skal træffe.
Ingen chaufførmangel her
Der er i øvrigt heller ikke behov for, at Ejnar C. Andersen sætter sig bag rattet. Lotra har ingen problemer med at skaffe velkvalificerede chauffører. Vognparken, bestående af Volvo- og Scania-lastbiler, er så ny, som den kan være.
Virksomhedens kerneydelser har således optimale vilkår, så nu kan djøf’er muligvis komme ind i billedet:
- Vi skal til at prioritere flere medarbejdere, der kan håndtere vores store vækstplaner, som ikke mindst skal omfatte kontrakter med det offentlige. Derfor er det slet ikke utænkeligt, at vi vil tage akademisk uddannede medarbejdere ind. Det har jeg ikke spor betænkelighed ved, siger Ejnar C. Andersen.
Artiklen er bragt i samarbejde med Dansk Erhverv
Kilde: Dansk Erhverv