Natleveringer er mere effektive
Der er store økonomiske, miljømæssige og sociale fordele ved at tillade natleveringer. Det er konklusionen i en omfattende undersøgelse i Stockholm, hvor leveringer med lastbiler normalt er forbudt fra kl. 22.00 til 06.00.
Undersøgelsen er udført af Integrated Transport Research Lab på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. Scania bidrog til undersøgelsen med en lastbil, som kørte på biogas og var programmeret til at køre så støjsvagt som muligt. Lastbilen var udstyret med mikrofoner, der registrerede støjniveauet lige ved lastbilerne og ved de omkringliggende boliger.
- Ved at måle støjniveauet omkring lastbilen kunne vi beregne støjforstyrrelsen både på gadeniveau og i de nærliggende lejligheder, fortæller Ragnar Glav, som er Technical Manager i Vehicle Acoustics hos Scania.
Konklusionen på undersøgelsen er, at støjen fra lastbilerne – især fra dem med støjreducerende tiltag – giver færre forstyrrelser end støjen fra af- og pålæsningen.
En enkelt klage
- Når man skal vurdere støjpåvirkningen fra natleveringer, er det vigtigt også at tage baggrundsstøjen i betragtning, siger Romain Rumpler fra KTH.
- Påvirkningen fra leveringerne var begrænset i områder med travle gader, mens påvirkningen var mere markant i stille beboelsesområder. Derfor var konklusionen, at natleveringer er uproblematiske i områder, hvor der i forvejen er støj, mens det vil kræve en større indsats i de stille områder.
- Ikke overraskende blev den eneste klage over støjen i de 2 år, undersøgelsen varede, registreret i et område, hvor der normalt er meget stille.
Scanias lastbil var i drift hos engrosleverandøren af fødevarer Martin & Servera, som gennemførte to natlige leveringer til 30 restauranter og hoteller i centrum af Stockholm. Disse kunder ville normalt få deres leveringer i dagtimerne.
Hurtigere levering
En anden konklusion ved forsøget var, at lastbilen kunne holde en gennemsnitshastighed, der var 30-60 procent højere uden for myldretiden i forhold til leveringer i dagtimerne. Chaufførerne kunne således gennemføre flere leveringer med kortere stoptider ved hver levering.
Med denne øgede effektivitet ville vognmændene kunne spare en ud af fem lastbiler, lyder konklusionen fra undersøgelsen.
Byrådet i Stockholm vil nu se nærmere på disse konklusioner og fortsætte med at undersøge, hvilke skridt der skal tages for at forbedre mobiliteten og reducere forureningen og klimapåvirkningerne, mens effekten af den øgede støj også vil blive taget i betragtning.