Bygge-opsving gør ingen sommer i transportbranchen
Der er travlhed og opgaver et godt stykke ud i fremtiden hos både den store entreprenør og den lille håndværksmester. Det gælder ikke bare i Danmark, men også i resten af Norden. Mens væksten i Sverige, Norge og Island længe har buldret afsted, så har Danmark og især Finland været mærket af den økonomiske krise i længere tid.
- Danmark har siden 2013 oplevet fremgang på både arbejdsmarkedet og boligmarkedet. Særligt for byggebranchen har salg af flere boliger givet flere arbejdspladser hos alle de virksomheder, der renoverer og bygger om. I både 2015 og 2016 er der også kommet gang i byggeriet af nye boliger især i universitetsbyerne. Det har givet den danske byggebranche et tiltrængt skub bagi, siger cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg.
Forsigtig optimisme på transport
Men selvom gode takter i byggeriet som regel giver anledning til mere aktivitet i transportbranchen, så er det en yderst forsigtig optimisme, der præger samtalen, da Transportmagasinet får en snak med erhvervspolitisk chef i DTL, Ove Holm.
De seneste konjunkturmålinger viser nemlig, at selvom bygge- og anlægsbranchen ligger på plussiden af normalniveauet, så er plusset skrumpet. Og der kommer ikke alle til gode - for mens der er god gang i den mange steder, er mængden langt fra ligeligt fordelt, men i stedet centreret om de større byer.
- Vi kan se, at der ikke er blevet flere lastbiler på vejene. I løbet af krisen forsvandt i omegnen af 10.000 lastbiler, og siden er tallet stagneret, for selvom der er mere at køre med, så er den tilladte totalvægt samtidig steget, i 2011 fra 48 til 54 ton i 2011 og i 2014 til 56 ton. Så der er plads på ladet til de ekstra godsmængder, og vi kan håndtere de ekstra ton, der kommer fra bygge og anlægsbranchen, uden at lægge flere lastbiler til.
Det samlede billede halter
Det betyder selvfølgelig også, at der ikke er den samme jobvækst i transportbranchen, som man ser i byggeriet. Og Ove Holm henleder da også opmærksomheden på, at det store billede ikke er så prangende:
- Vi er selv på vej ud med en økonomisk prognose, og det er jo ikke jublende vækstrater, vi ser generelt i det brede billede. Selvom vi havde håbet på en vækst på måske 1,7 pct. i 2017, har de fleste nu skruet ned til 1,5 pct. Virksomhedernes højeste ønske er stabilitet og sikkerhed for investeringer, men ligger nogle ubehageligheder globalt set, som kan trykke stemningen lidt, især med hensyn til risikovillighed og investeringslyst, siger Ove Holm, og fortsætter:
- Noget af det, vi også bekymrer os om, er forbrugerne. Generelt er et højt privat forbrug godt for transportbranchen, og der kan vi se en tendens til, at tingene er gået temmelig meget ned ad bakke på den front, hvilket selvfølgelig er med til at trække ned i det samlede billede.