Speditørerne: Mindsteløn giver tusmørke
Det er i strid med EU-målsætningen om fri bevægelighed, når nogle lande som Italien og Østrig indfører mindsteløn.
Formanden for Fagudvalg Vej & Bane i Danske Speditører, Karl Christensen, opfordrer alle til at overholde de nye regler, så godt som det nu kan gøres ud fra de informationer, der indtil nu er givet.
Han minder især speditørerne om betydningen af god og saglig dialog med vognmændene om, hvem der skal gøre hvad for at leve op til de nye regler.
- Vi ved, at mindstelønnen i Italien kun gælder cabotage, mens transitkørsel er undtaget i loven. Indtil videre afventer italienerne en afklaring på, om internationale transporter anses for at gå ind under udstationering. Årsagen er de verserende EU-sager mod Tyskland og Frankrig. Indtil da er internationale transporter altså undtaget de nye regler i Italien, og det er dog et lille lyspunkt i et ellers ret massivt tusmørke, udtaler Karl Christensen fra Danske Speditører.
Det tegner ikke godt
Som Karl Christensen opfatter situationer, bliver tusmørket forstærket af, at Østrig også har benyttet årsskiftet til at gå ned ad den protektionistiske vej.
Det er ikke godt det her. Uanset hvordan man vender og drejer det, kan vi nu konstatere, at stadig flere og flere europiske lande følger Tyskland ved at indføre mindsteløn, siger han, og fortsætter:
- Det vil gøre det bøvlet og besværligt for alle, der har med lastbiltransport at gøre. For speditørerne er der nu endnu flere detaljer og krav at holde styr på, når vi skal være transportarkitekter for lastbiltransporter ned gennem Europa. Det klarer vi selvfølgelig. Vi skal nok fikse det, som vi plejer at gøre. Men det lægger beslag på ressourcer, siger Karl Christensen, der næsten ikke tør gætte på, hvad andre EU-medlemslande kan finde på, når det handler om mindsteløn.