Selvkørende biler vil øge trængslen med 15 procent
Troede man, at selvkørende biler ville blive nøglen til at løse trængselsproblemerne på de danske veje, må man sætte forventningerne ned igen. Det viser en endnu ikke offentliggjort prognose fra Vejdirektoratet, skriver Ingeniøren.
Godt nok bliver selvkørende biler bedre bilister end os mennesker, så de kan køre tættere og frigøre op til 30 procent mere plads på vejene. Men de selvkørende biler vil være så attraktive, at den ledige plads hurtigt bliver optaget af endnu flere af dem.
Når alle biler i Danmark er førerløse, vil mængden af trafik således stige med 14 procent. Og i hovedstadsområdet, hvor trængselsproblemerne er værst, stiger trængslen med 15 procent, viser Vejdirektoratets prognose.
- Der er tale om to modsatrettede effekter. Fordi selvkørende biler kan køre tættere, kan vi udnytte vores veje bedre. Men det bliver samtidig mere attraktivt at køre i selvkørende biler. Resultatet er, at vi får 14 procent mere trafik, og vi får 15 procent mere trængsel i hovedstadsområdet, målt på forsinkelsestiden. Effekten af at udnytte vejene bedre bliver med andre ord overgået af den øgede trafik, siger Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratets analyseenhed, til Ingeniøren.
Det er første gang, myndighederne har regnet på effekten af selvkørende biler i Danmark, og Vejdirektoratets nye prognose står i kontrast til udmeldinger fra en lang række analytikere og politikere, herunder USA’s tidligere transportminister Anthony Foxx. Flere danske forskere har dog før advaret om, at selvkørende biler kan forstoppe trafikken omkring de danske byer yderligere.
Men den negative effekt kan minimeres, hvis fremtidens selvkørende biler bliver delebiler i stedet for privatejede biler, vurderer trafikforsker Harry Lahrmann, lektor ved Aalborg Universitet og medlem af Trængselskommissionen.
- Man kunne jo forestille sig et selvkørende kollektivt trafiksystem, der løbende sætter passagerer af og samler nye passagerer op i stedet for at køre ud af byen for at parkere som i Vejdirektoratets beregning. Det ville ændre billedet væsentligt, siger Harry Lahrmann.
Transportminister Ole Birk Olesen har i sidste uge fremsat et lovforslag, der skal åbne for forsøg med selvkørende biler i Danmark. Han håber fortsat på, at selvkørende biler kan bidrage til at minimere trængselsproblemerne.
- Uanset om bilerne bliver selvkørende eller ej, får vi mere trængsel. Men selvkørende biler kan forhåbentlig hjælpe os med at reducere kødannelse og trængsel, siger han til Ingeniøren.
Hvad skal myndighederne gøre for at imødegå udviklingen, hvis selvkørende biler ikke viser sig at være løsningen?
- Det må vi kigge på, hvis problemerne opstår, siger Ole Birk Olesen, som vurderer, at højere registreringsafgifter på biler ikke er vejen frem.