Sådan klarer den nye Scania sig i sneen
Midt i januar havde Scania inviteret udvalgte transportjournalister til vintertest i det snedækkede skiparadis, Trysil i Norge. På programmet stod to dages prøvekørsel af den nye Scania Next Generation, som havde premiere for bare fire måneder siden. Der var også mulighed for at teste den forhenværende generation, som bliver stadig produceres.
På den baggrund var det nærliggende at foretage en sammenligning de to Scania-generationer, men der var også rig lejlighed til at få opfrisket sine evner til at håndtere så store og tunge køretøjer i et ægte vinterlandskab.
Og der var mange udfordringer. Ikke kun for undertegnede. Det vi var igennem, må også give professionelle chauffører sved på panden!
En af ruterne var for eksempel henlagt til en smal landevej, der startede på toppen af et fjeld og gik stejlt ned i en dal. Vejen havde en isglat overflade og en hel del trafik. Der var en højdeforskel på en km fra top til bund - og en temperaturforskel på 13 grader! Fra minus 2 grader på toppen til minus 15 grader i dalen.
Sådan en nedkørsel er noget en udfordring selv for garvede chaufførerne. Den kræver årvågenhed og forsigtighed, for man kører i en lastbil med en totalvægt på 50 ton.
Den - og andre ruter i Trysil-området - fik vi kørt med både Scanias nye modeller og de forhenværende modeller. De nye var primært eksporttrækkere med trailer, mens de "gamle" modeller var bygget op som entreprenørbiler.
Det var ikke opbygningen, der gjorde forskellen på den nye og gamle serie. Der er simpelt hent tale om to forskellige lastbiler. De nye R- og S modeller er langt mere letkørte på de glatte veje, og man rigtig glad for det bedre overblik og udsyn, som man har i det nye førerhus. Her er sidder man flere centimeter til venstre - og det gør faktisk en stor forskel.
Et stort plus er også de forbedrede køreegenskaber, som skyldes en mere velafstemt affjedring. Den optager ujævnhederne bedre end tidligere.
Disse forbedringer er man glad for i al almindelighed, men i særdeleshed på isede og mere hullede vinterveje i Norge er man begejstret.
De glatte veje betyder, at man benytter bilens retarder i stedet for bremsen. Her oplevede vi et tydeligt lavere støjniveau i forhold til den gamle generation, når omdrejningerne steg.
Det elektroniske stabilitetssystem, ESC, og ABS-bremserne er dog fortsat et meget behageligt aktiv på en stor og tung lastbil.
Hurtigere gearskift
Et plus ved de nye biler er de optimerede 12 trins Opticruise gearkasser, der giver 45 procent hurtigere og dermed blødere skiftebevægelser. Målt i tid tager gearskiftet nu 0,4 sekund, og det er er en fordel på glat underlag. Brug af mellemaksel i stedet for synkromesh-ringe gør forskellen.
Både R- og S førerhuset i den nye generation byder på bedre komfort. I S-serien har man tilmed et helt fladt gulv.
Vi prøvede to R-modeller med 450 hk og den nyudviklede 500 hk motor - begge på 13 liter og V8’eren er ganske imponerende - men man skal også passe på det voldsomme moment.
Vi måtte flere gange ty til spærredifferentiale og "offroad mode" for at forcere de glatte bakker. Er man ikke forsigtig og kører med "et æg under speederen," vil hjulene have tendens til at spinne.
Imponerende 500 hk model
Scanias økonomispareudgave, 450 hk motoren med 2.350 Nm, er meget smidig og let at håndtere i vintervejret, men den nye 500 hk er måske endnu bedre med større læs med sine 2.550 Nm. Begge kan man håndtere næsten normalt i vinterføre. Man kan accelerere og bremse let, uden at man får problemer.
På mange måder matcher 500 hk maskinen den store 730 hk motor, når det gælder smidighed. Jeg syntes, at 500 hk-bilen kom ekstra godt igennem den del af ruten, som var meget snedækket.
Både 500- og 730 hk testbilen havde 21-ton bogieaksler. Sidstnævnte havde desuden 9-ton foraksel, mens den førstnævnte havde 8-ton foraksel.
Let at manøvrere
Især var jeg begejstret for et vogntog med kærre. Det klarede sig rigtig godt igennem de snoede biveje tæt forbi bygninger og bevoksninger. Køretøjet med normal trailer havde mere besvær. Det skulle køres med store sving i snoningerne.
Alle motorer i de nye Scania-modeller er videreudviklet fra tidligere modeller, bortset 500 hk motoren, som er helt ny. De "gamle" motorer er opdaterede, så de fremstår fem procent mere brændstoføkonomiske. Her spiller også den bedre aerodynamik på de nye lastbiler ind.
Nødbremsesystemerne er blevet forbedret. De kan nu håndtere alle hastigheder helt ned til stilstand. Sikkerhedsmæssigt skal også nævnes gardinairbags og et 10 gange stærkere førerhus. Det kraftige førerhus har gjort det muligt at have tynde A-stolper og dermed et bedre udsyn.
Bedre samlekvalitet
Endelig skal vi nævne den bedre samlekvalitet i den nye Scania. Den har jeg rost før. Bare åbning og lukning af dørene er en stor fryd.
Et stort plus ved den nye generation er indretningen af kabinen. Alle knapper og kontakter er logisk placerede og lette at betjene. Kun speedpilot og afstandsregulering er akavet placeret i bunden af rattet. Det kræver fortsat tilvænning, selv om rattet er fladt i bunden og knapperne derved er kommet højere op.
Let i gang med OnSpot
Vi prøvede også tre distributionsbiler - baseret på den tidligere Scania-generation Scania.
Spændende var det at køre i en 9-liters P280 4x2 model med 9 ton foraksel bygget til distribution i vinter-Norge med tilstrækkelig vægt på forakslen, som bevarer ligevægten efterhånden som man tømmer bilen på ruten.
Bilen var fabriksmonteret med VBG’s On Spot snekædesystem på drivakslen.
Vi skulle teste virkningen af dette populære snekædesystem. Vi kørte op ad en ret stejl og sneglat vej unde kæderne aktiveret. Det var ikke nemt trods ESC.
Til sidst måtte vi stoppe og aktivere On-Spot kæderne. Og så havde vi ingen problemer med at komme i gang igen.
Vi kørte på gas
Vi fik også lejlighed til at køre en P280 4x2 med gasmotor.
Bilen havde Allison automat-gearkasse, selv om Scania nu også levere gasbilen med deres egen Opticruise gearkasse.
Efter at vi i Danmark har fået flere gastanke, håber Scania på stigende interessen for netop disse biler. En gasbil har dog endnu ikke samme rækkevidde som dieselbilen; men ifølge Scania vil de kommende generationer af gasbiler fra Scania kunne byde på samme præstationer. Så er der måske større håb for denne type lastbil.
Hybrid med el og diesel
Endelig prøvede vi Scanias G320 6x2 hybridbil, som kører dels på diesel (HVO), dels på strøm fra et stort batteri.
Når man kører med det syntetiske diesel-brændstof HVO, giver det op til 92 procent reduktion af CO2-udledningen. Det er en populær diesel i Sverige, men det er næsten helt ukendt i Danmark.
Hybrid-bilens el-motor er bygget ind i drivlinen mellem dieselmotoren og Opticruise gearkassen.
Når batteriet er fuldt opladt, kan man køre to kilometer på el, hvorefter bilen automatisk slår over på diesel-kørsel.
Efter kun seks kilometers kørsel på diesel er der fuld kapacitet på batteriet igen.
På den måde er det muligt planlægge sin distributionsrute, så man kører på el i de tæt bebyggede områder, mens kørslen på dieselmotoren foregår på de større veje, når man skal køre til og fra sine stop i byerne.
Det var spændende at køre i Scania’erne med de alternative brændstoffer. Det er ikke sidste gang, vi hører noget til dette.
Artiklen er en del af temaet Test.