Skræm ikke de unge væk
Forleden læste jeg en artikel i Lastbilmagasinet, der gjorde mig ærgerlig og bekymret. Den handlede om 29-årige Morten Dahlgaard Olsen, der overvejede at skifte sit job som souschef i et supermarked ud med et arbejde som lastbilchauffør. Han skrev derfor et opslag på Facebook-gruppen ”lastbilchauffør” og spurgte, hvilke fordele og ulemper der er ved jobbet.
Ifølge Lastbilmagasinet kom der over 100 kommentarer til opslaget. Mange af dem var negative.
Morten Dahlgaard Olsen blev advaret om, at det er umuligt at have en familie, hvis man arbejder som chauffør. Først da han skrev tilbage, at han nu havde mistet lysten til at blive chauffør, begyndte der at komme mere positive og konstruktive bemærkninger.
Der er gode og dårlige sider ved alle brancher, ligesom der er gode og dårlige job inden for alle brancher. Men det er ganske enkelt forkert at påstå, at man ikke kan have kone og børn, hvis man arbejder som lastbilchauffør. Jeg ved, at mange vognmænd gør en stor indsats for at tilrettelægge arbejdet, så der er plads til både børn og fritidsinteresser. Der kan være skæve arbejdstider, men der er mange forskellige typer chaufførjob, så det er altså ikke udelukket, at man samtidig kan have et familieliv.
For to år siden fik Trafikstyrelsen lavet en undersøgelse blandt et større antal bus- og lastbilchauffører. De fleste besvarelser kom fra godschauffører, og de var helt overordnet tilfredse med deres job. 73 procent svarede, at de var ”tilfredse” eller ”meget tilfredse” med deres arbejde. 11 procent angav, at de var ”utilfredse” eller ”meget utilfredse”.
Der er altså mange, som er tilfredse. Der er også nogen, som ikke er tilfredse med jobbet som chauffør, og selvfølgelig skal begge parter komme til orde. Men det bør aldrig blive en mission i sig selv at føre kampagne mod at søge job i branchen.
Vi står over for en gigantisk opgave i de kommende år med at tiltrække unge mennesker til branchen, og vi har brug for ambassadører, som kan give et ærligt billede af, hvordan det er at arbejde som lastbilchauffør. Desværre er det alt for ofte de negative røster, som dominerer debatten.
Kilde: ATL
Artiklen er en del af temaet Debat.