23948sdkhjf

Uge-hvil skal ud af førerhusene

Det kan snart blive slut med lastbilchauffører, der er tvunget til rakkerliv på de europæiske rastepladser

Det regulære ugentlige hvil må ikke afholdes i lastbilen. Det tyder det i alt fald på, når man læser det forslag til afgørelse, som Generaladvokaten hos EU-Domstolen er fremkommet med til retten

Forslaget er en del af processen i en sag anlagt af et belgisk transportfirma mod den belgiske stat. Den belgiske domstol har bedt EU-domstolen om at fortolke reglerne om hviletid til brug for sin egen afgørelse.

Generaladvokaten er medlem af EU-Domstolen og kommer i hver sag med en begrundet indstilling til dommerne ved EU-Domstolen i en sag. Det er almindelig praksis, at dommerne følger Generaladvokatens indstilling. Indstillingen giver således et kraftigt fingerpeg om, hvor en EU-afgørelse vil ende.

Opgør med førerhuset
- Hvis dette også bliver resultatet af domstolens endelige afgørelse, så er det et opgør med førerhuset som hotelværelse og dermed en kæp i hjulet for dem, der lader deres chauffører og undervognmænd hænge ude på rastepladserne i ugevis, ventende på den næste chancetur, siger administrerende direktør for DTL Erik Østergaard i en kommentar til indstillingen.

DTL-direktøren fremhæver initiativerne taget af Frankrig og Belgien tilbage i sommeren 2014. Chauffører risikerer i Frankrig en bøde på 1.500 euro for at holde hvilet i lastbilen – og helt op til 30.000 euro og et års fængsel ved grove overtrædelser, hvor forudgående planlægning tvinger chaufførerne til at holde ugehvilet i førerhuset. I Belgien er bødeniveauet 1.800 euro.

God signaleffekt
- Vi kan kun konkludere, at de franske og belgiske myndigheder har fundet noget, der virker. De har opnået en direkte og ret effektiv effekt ved at benytte eksisterende regler. Man kan altid diskutere sanktionsniveau og kontrol – men signaleffekten er ikke til at tage fejl af: Vi ønsker forhold, hvor der er respekt for chaufførerne, og hvor reglerne respekteres. Når det er opnået, kan vi tale om, at kampen mod social dumping har haft effekt. Hvilet skal ikke foregå på en rasteplads i køjen, men under forhold der giver reel hvile.

Erik Østergaard peger på den seneste tids stadigt stigende fokus på chaufførernes forhold:

- COWI rapporten, lavet på initiativ af DTL og 3F, dokumenterede, at chauffører fra især Østeuropa, der kører cabotagekørsel og systematisk grænseoverskridende trafik væk fra hjemlandet, i lange perioder opholder sig på rastepladser, hvor eneste overnatningsmulighed er førerhuset.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094