23948sdkhjf

ITD glæder sig til nye køre- og hviletidsregler

Branchen støtter bredt op om forslag til nye sanktionsregler på området

Det var en samlet transportbranche, der torsdag mødte op i deputation i Folketingets Transportudvalg for at præsentere hele branchens fælles høringssvar og positive holdning til regeringens kommende lovforslag om nye sanktions- og frakendelsesregler på køre- og hviletidsområdet.

ITD støtter sammen med DTL, 3F, ATL, DI-Transport, Dansk Erhverv, Danske Speditører og Danske Busvognmænd det kommende lovforslag, der tager afsked med et gældende sanktionssystem, der hverken er fair overfor chauffører eller virksomheder.

Karen Roiy, public affairs chef i ITD, var med til dagens møde.

- Vi glæder os over, at politikerne tog godt imod høringssvaret, og ser frem til at lovforslaget bliver stemt igennem, siger hun.

Skelner mellem snyd
Når lovforslaget bliver vedtaget kan transportbranchen se frem til nye sanktions- og frakendelsesregler, som i langt højere grad end hidtil skelner mellem systematisk snyd og på den anden side forglemmelser og utilsigtede fejl.

Der har manglet rimelighed i de gældende sanktioner, hvor det eksempelvis kan føre til en frakendelse af førerretten, hvis man ved en forglemmelse ikke har registreret en pause korrekt eller har holdt ét minuts for kort pause. Eksempler som dette bliver der gjort op med i de nye regler, så sanktioner i fremtiden vil blive tilpasset overtrædelsens karakterer.

- Vi hilser det samtidig velkomment, at der i lovforslaget lægges op til hårdere straffe ved snyd med takografen og kørselsdata samt systematiske overtrædelser. Det er den rette vej at gå, for snyderi besværliggør ikke kun konkurrencen, men det skader også transportbranchens ry og omdømme, siger Karen Roiy.

Branchen har taget ansvar
Heldigvis er der sket rigtigt meget med kontrollen af køre- og hviletid de sidste 10 år, ikke mindst hvad angår digitale løsninger med blandt andet takografer i lastbiler. Dertil kommer, at der er kommet nye softwaresystemer til virksomhedernes egenkontrol. Endelig har branchen også selv påtaget sig et meget større ansvar ved at uddanne vognmænd og chauffører, så de har styr på køre- og hviletidsbestemmelserne.

ITD analyserer ca. 1 million køretimer hver måned, og analyserne viser et fald på over 50 procent af alvorlige fejl i de seneste 5 år.

- De nye sanktions- og frakendelsesregler vil bidrage til bedre rammevilkår for vejgodstransporten, som kan bidrage til at udløse noget af det store vækstpotentiale, der er i transporterhvervet. I ITD glæder det os meget, at en samlet transportbranche i denne sag har vist et stærkt samarbejde og sammenhold, mener Karen Roiy.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158