Transportcenter tiltrækker kæmpe investeringer
Det eksploderer i Taulov for tiden. Nye investeringer på trecifrede millionbeløb har fået området sydvest for Fredericia til at vokse markant i både omfang og godskapacitet.
Både havneselskabet ADP A/S og private aktører som Fredericia Shipping og Blue Water Shipping har satset meget store beløb på at udnytte Taulovs nærmest perfekte placering på trafiklandkortet.
Der har i mange år eksisteret en godsbaneterminal på stedet, og det er en del af udgangspunktet; men hvorfor rykker ekspansionen så lige nu?
- Det er der flere årsager til, forklarer Nils Skeby, CEO i ADP A/S.
- Timingen er rigtig lige nu, og der er en mærkbar vækst på de godsområder, der gør Taulov interessant. Det gælder ikke bare for ADP, men også for vores kunder på havnen og de distributører, der benytter Taulov på landværts basis
- Netop derfor ser vi et antal følgeinvesteringer i området.
- For ADP er det selvfølgelig specielt, at vi som havnevirksomhed går ind i et landbaseret transportcenter, men for os er der en klar sammenhæng, understreger han.
Ejet af kommuner
ADP A/S er et aktieselskab, der er ejet af kommunerne Fredericia, Middelfart og Nyborg.
Selskabet skal understøtte væksten i de tre kommuner og skal naturligvis også leveres gode resultater som i mere privat funderede aktieselskaber.
I Fredericia skal der også opretholdes en balancegang i forhold til Fredericia Kommune.
Da Fredericia Havn ligger omkranset af Fredericia by, er udvidelsesmulighederne på selve havnen fysisk begrænsede. Fredericia Kommune udvikler også Kanalbyen på arealerne tæt på industrihavnen. Arealmetrene er begrænsede for havnevækst. Derfor udnytter ADP nu baglandsarealet i Taulov til at skabe vækst.
Satser på flere spor
ADP har set en mulighed i at flytte de aktiviteter, der ikke kræver direkte adgang til kajkanten, et andet sted hen. Det gælder også den trafik, som mere hensigtsmæssigt kan omdirigeres videre ud i verden via Taulov.
- Det er et kompliceret puslespil. Der er mange faktorer i det spil, siger Nils Skeby og pointerer, at ADP ikke kun ser på udviklingen af transportcentret.
- Vi investerer også mange penge og meget energi i at få tingene på selve havnen til at hænge bedre sammen. Vi skal have samlet containertrafikken ét sted. Det samme gælder ro/ro-trafikken.
- Vi har desuden mulighed for at inddrage arealer fra den gamle godsbanegård, så vi kan udvide vores kapacitet med en pæn bid; men arealet skal naturligvis modnes først.
- Også bulksektoren er en meget betydningsfuld del af vores forretningsdrift. Den ser vi klare tegn på vil vokse fremadrettet. Her skal der også indregnes vækstpotentiale og nye behov.
En stærk trafikkorridor
- Frem for alt er vi meget ambitiøse i forhold til at få etableret en stærk trafikkorridor mellem området i Taulov og havnen i Fredericia, fortsætter Nils Skeby.
- Vi ønsker en strømlinet logistikplan indarbejdet for selve havneområdet, herunder indretning af en ny automatiseret gate, der både skal bidrage til at styrke vores egen og kundernes trafikinformationsflow.
- En trailer til DFDS eller en container til Fredericia Shipping vil automatisk blive registreret med alle relevante data som vægt, opmagasineringsplads, forventet afgang osv. Det er et spændende projekt, som jeg personligt ser meget frem til at få realiseret.
Ydre faktorer
Overordnet arbejder ADP efter en strategiplan, der bærer navnet Vision 2030. I den ligger der planer for investeringer på mellem 200 og 300 millioner kroner. Det er mange penge selv for en afkastningsdygtig havneforretning som ADP.
Derfor er havnen interesseret i at tiltrække eksterne finansielle investorer, der er indstillet på at udvikle på den lange bane.
- Der skal selvfølgelig være tale om investorer med økonomisk pondus, siger havnedirektøren.
- Det er afgørende fos os, at der er tale om tålmodige samarbejdspartnere. Havnedrift og terminaldrift udfolder sig på den lange bane, pointerer han.
- Når det er sagt, er der også den politiske side af sagen at tage i ed. Det gælder lokalt og kommunalt, nationalt og i forhold til EU. Faktisk er Fredericia/Taulov den eneste officielle transporthub i EU-regi.
Mere bæredygtig transport
Målet for Nils Skeby er at få mest muligt gods ud på vandvejen eller jernbanen. Det understøtter EU’s målsætning om, at 30 procent af det gods, der bliver transporteret mere end 300 km, skal over på jernbanen i 2030.
- Det er helt klart vores ambition, at terminalen og transportcentret skal bidrage til at få mere gang i miljøvenlig og bæredygtig transport, siger Nils Skeby.
- Apropos bæredygtighed, så slider en lastvogn for det, der svarer til 10.000 personbiler. Så det politiske system har også et stort ansvar for at sætte rammer op, der kan hjælpe med til at få det store puslespil til at lykkes, slutter ADP-direktøren.