Lastbiltrafikken stiger ud og ind af Danmark
Der er for alvor gang i lastbiltrafikken ind over de danske grænser. 5.574 lastbiler i døgnet kørte ind over de danske grænser i fjerde kvartal 2016. Med et gennemsnit på 5.555 biler pr. døgn for hele 2016 viser ITD’s grænsetællinger, at lastbiltrafikken er vokset med næsten 550 lastbiler i døgnet siden 2007 kort før finanskrisen.
- Vi kan kun glæde os over, at der er fart på branchen netop nu, siger Carina Christensen, adm. direktør i ITD, vejgodstransportens brancheorganisation.
- Antallet af lastbiler, der kører over grænsen, giver en klar måling af, hvordan Danmarks eksport og import af varer har det. Den travlhed, vi ser på vejene netop nu, er et tegn på, at der er gang i transporterne ind i landet, og at Danmark bruges som en vigtig indgang til de nordiske markeder,
I forhold til fjerde kvartal 2015 er trafikken med 3,6 procent.
Væksten i den internationale lastbiltrafik til Danmark er en god indikator for den økonomiske udvikling og er således et klart bevis på, at vejgodstransporten er med til at holde Danmark og Europa kørende.
Opbremsning i østvækst
ITD’s optælling viser også, at væksten i markedsandele for de østeuropæisk indregistrerede lastbiler synes at være stagneret i løbet af 2016.
Markedsandelen for lastbiler fra Østeuropa ligger dog fortsat højt og lå i hele 2016 fortsat cirka fem procent over niveauet i 2015.
Danske lastbilers markedsandel var 19 procent i fjerde kvartal 2016, det vil sige to procent højere end i samme kvartal 2015. For hele 2016 var markedsandelen den samme som året før.
Dansk markedsandel holdes
- Vi har i flere år været vidner til, at danske transport- og logistikvirksomheder har fastholdt deres samlede markedsandel, konkluderer Carina Christensen, som håber, at de danske eksportvognmænd formår at fastholde deres markedsandele.
- Vi skulle gerne udnytte opbremsningen i den østeuropæiske vækst til at tage et par procent mere af det samlede marked, slutter hun.
Markedsandelen for de østeuropæiske lastbiler lå på 42 procent i fjerde kvartal 2016, mens vesteuropæiske lastbiler havde en markedsandel på 58 procent.