23948sdkhjf

Vi kører på halvt el, halvt diesel

Motoren slår automatisk over på el, så snart vi sætter i gang. Den lyder lidt som en støvsuger. Generer det dig ikke, spørger jeg testkøreren? Nej, svarer han. Det føles godt. Rigtig godt

Hvis transportbranchen skal blive mere bæredygtig, er det nødvendigt at se kritisk på det brændstof, der driver lastbilerne: Diesel.

Alle ved det. Diesel er skadeligt for miljøet. Forbrændingsmotoren pumper masser af CO2 og små svovlpartikler ud i atmosfæren. Det skal der gøres noget ved – og det kan man allerede. 

Scania har en lang række tilbud til vognmænd, der gerne vil være venlige ved miljøet. Motorerne er tilpasset et stort udvalg af brændstoftyper til lastbilerne: lige fra el og gas til forskellige former for diesel – inklusive biodiesel, HVO og lignende.

Senest har Scania lanceret en hybrid-lastbil, som kører på en kombination af el og diesel. Meningen med denne kombination er at opnå et lavt CO2-forbrug, forbedre brændstoføkonomien og få en lydløs kørsel, der er ideel til natkørsel i byerne.

Er det svært at køre i en hybridlastbil? Nej. Det er faktisk ikke anderledes end at køre i en almindelig lastbil, man skal bare tænke mere på at køre økonomisk.

Svært eller ej. Det kom an på en prøve. Derfor har Transportmagasinet været på en kort tur i Scanias hybrid-lastbil sammen med den erfarne, svenske testkører Magnus Häger, der viste bilen frem i Danmark.

Inden turen startede, skulle vi først høre lidt om teknikken og ændringerne i hybridlastbilen i forhold til en almindelig lastbil.

Udseendet er der intet ændret ved. Der står en lille krom-skilt med navnet hybrid på siden af døren.

Førerhuset ser også ud som på en almindelig Scania. Instrumentbrættet er heller ikke nyt. Der er kun to knapper, der er nye. Hurtig ladning og ”silent mode”. 

Og så er der et lille informationsdisplay i instrumentpanelet med Live Support, som fortæller om batteriets ladetilstand.

- Live Support fortæller for eksempel, hvordan chaufføren er med til at oplade batteriet under sine opbremsninger, forklarer Magnus Häger.

- Bremser du for hårdt, får du kun få point; men bremser du forsigtigt, får du mange points. Ruller du bare ned ad en bakke, mens du bremser, får du maksimale points.

- Live Support er ligesom Scanias Driver Support, men den bedømmer bare noget andet, nemlig hvor god du er til at generere energi til batteriet.

Lidt større motor
Men motoren. Er den blevet større? Fylder den mere? Vi går udenfor og kigger ned under førerhuset. Her kan vi skimte lidt af motoren. 

- Hybridlastbilens motor er blevet en lille smule større. Der er sat en el-motor og en batteripakke ind i drivlinen. Det gør motoren 16 cm længere og 190 kg tungere, fortæller Magnus Häger. Ellers består drivlinen af Scanias almindelige 9-liters rækkemotor med 320 hk og Opticruise gearkasse.

Batteripakken har sit helt eget køle- og varmesystem. Batteriet skal helst have ”kropstemperatur.” Når det er koldt som i dag, skal batteriet varmes op. På en varm sommerdag skal det køles en smule ned. Systemet forsøger hele tiden at holde batteriet i en korrekt temperatur.

Desuden sidder der et ekstra køleelement til olien, som køler el-motoren. Den bliver også varm, nar man tvangslader den, kører i el-drift og bagefter lader den op igen.

Strømmen, som lastbilen skal bruge, kommer også fra hybridbatteriet. Hybridbatteriet har 650 Volt, så der sidder en omformer, der ændrer strømmen til 24 volt for at lade lastbilens batteri op. I lastbilmotoren er styrepumpen og generatoren fjernet sammenlignet med en almindelig distributionslastbil.

- Nu har vi en elektrisk motor, som driver en hydraulikpumpe. Derfor behøver vi ikke den almindelige styrepumpe. Nu, når motoren går, bruger vi el-motorens hydraulikpumpe. 

Tilbage i førerhuset
Nok om teknik. Vi kravler tilbage i førerhuset igen. I de fem minutter, vi har holdt med motoren i tomgang, er batteriet ladet op fra 50 til 71 procent. 

Batteriet får strøm fra el-motoren, som er en generator. Når vi holder i tomgang og trykker på knappen ”hurtig ladning”, arbejder motoren lidt mere. 

- Batteriet får mest strøm, når man bremser forsigtigt. Så anvender vi el-motoren som en kraftig generator, faktisk som en forstærket motorbremse, forklarer Magnus Häger.

- Den lader også strøm, når man bare ruller eller kører med. Når man kører almindeligt, lader den bare en lille smule. Når man kører ned ad en bakke, lader den mere; men den lader maksimalt, når man bremser lidt. Den lader også med dieselmotoren, når man holder stille.

Automatisk på el
Motoren slår automatisk over på el, så snart vi kører. Den lyder lidt som en støvsuger. Generer det dig ikke, spørger jeg testkøreren?

 - Nej, svarer Magnus Häger. Det føles godt. Rigtig godt.

- Man kan køre på el op til 35 km/t. Har man aktiveret knappen ”silent mode”, kan man køre helt op til 45 km/t på el, men kun så længe, der er strøm på batteriet. Er det fuldt opladt, kan man køre omkring 2 km på el. Kører man ekstra forsigtigt kan man køre 3 km på el. Det har jeg præsteret, fortæller testkøreren.

Transportmagasinet: Er der et bestemt punkt, hvor el-motoren går i gang?

- El-motoren går altid i gang, når man starter sin kørsel. Når man kører almindeligt, er det gaspedalen der bestemmer, hvornår el-motoren afløses af dieselmotoren. Det er momentet, der bestemmer. Og når jeg kører almindeligt – altså ikke i ”silent mode” – er det mig der bestemmer lastbilens moment.

Planlægning er sagen

Hvis man skal optimere opladningen af batteriet, må man planlægge sin bremsning. Det forsøgte vi undervejs på ringvejen mellem Ishøj og Taastrup, men de fleste gange bremsede vi lidt for hårdt. Afstanden mellem de røde lys på ringvejen var ikke stor nok, og der var rimeligt mange biler. Derfor var det svært at planlægge sin bremsninger ordentligt.

Live Support gav os flere gange karakteren 3 stjerner for vores opbremsninger – og vi ville helst ligge på 5 stjerner.

- Man må ikke bremse hårdt, man skal bremse forsigtigt. Derfor er det bedst, at en forsigtig chauffør kører sådan en bil. Han skal have en blød fod, sagde Magnus.

- Miljøkørsel handler altid om at køre blødt. Det gælder jo også, når man kører i en almindelig lastbil.

Ved den næste bremsning får vi heller ikke fem stjerner.

- Vi skal stoppe helt, før vi får karakteren. Den burde være til fem stjerner… næh, det var kun fire stjerner. Jeg synes ellers, at jeg bremsede perfekt… men det kan være, at jeg indledningsvis trykkede lidt for hårdt på pedalen. Det har den måske registreret. 

- Nej. Man skal ikke være stresset, når man kører med sådan en lastbil, konkluderer han.

Silent mode
I Silent Mode forsøger den at gå på el-motoren; men hvis du har et dårligt lufttryk i bremserne, går motoren på tomgang. Men den kan alligevel klare et støjniveau på 72 dB – og det skal den for at kunne blive certificeret til Piek godkendelse. Den kan altså gå på tomgang i Piek godkendelse.

Men den vil altid gå på batteri, så længe der er strøm nok på batteriet.

Tur til Grøntorvet
Turen foregik på Københavns Vestegn med start og stop hos Scania Danmark i Ishøj. Vi kørte blandt andet en tur til Grøntorvet i Høje Taastrup, hvor en del af de fremtidige hybridkunder formodes at befinde sig.  

Der kører dagligt flere hundrede lastbiler til og fra Grøntorvet, dels store eksporttrækkere med blomster og grønt fra udlandet, dels mindre distributionsbiler, som kører ud til grønthandlerne med varer. 

Her måtte hybridlastbilen være i sit rette miljø.

Testkører i mange år
Magnus Häger har været testkører hos Scania i mange år. Før det var han chauffør i et vognmandsfirma og kørte distribution i Stockholm.

- Hos Scania arbejder jeg meget med miljølastbiler. Jeg har kørt meget i den nye Scania Next Generation, hvor jeg var chauffør ved mange af filmoptagelserne. Produktionsselskaberne spørger ofte efter mig. Det er fordi, jeg altid kører forsigtigt og uden overraskelser.

Bruger mindre brændstof
Lastbilen bruger mindre brændstof, når den kører på el. Samlet skulle det give en brændstofbesparelse på op til 18 procent. Den præcise besparelse afhænger af, hvordan man kører; men man bruger under alle omstændigheder mindre brændstof, men lastbilen er jo også dyrere end en almindelig lastbil.

- Det bliver måske svært at tjene pengene ind alene ved brændstofbesparelse, mener testkøreren, men lastbilen er jo fin, hvis man har kunder, som kræver, at man kører om natten. Så kan man bruge en bil til to typer af kørsler.

- På den måde sparer man en lastbil. Man slipper for at have en lastbil, der kører om natten og en, der kører om dagen. Det er også en måde at spare på, slutter Magnus Häger.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078